צהרון. איפה הכסף?
צהרון. איפה הכסף?פלאש 90

"הורים לילדים במעונות התמ"ת יכולים להתחיל לראות מעט אור בקצה המנהרה. גם אם טרם נקבעה להם דרגת סבסוד, הם לא יספגו תשלום מלא עבור המעונות בתקופה הקרובה", כך אמר היום (חמישי), יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) בעקבות הודעת משרד התמ"ת, כי יעביר תשלום מקדמות לכל הארגונים המפעילים מעונות.

יחד עם זאת ציין, כי "על פקידי התמ"ת לרכז מאמצים, אפילו על חשבון עניינים אחרים של המשרד, על-מנת להבטיח מתן דרגות סבסוד לכל הזכאים, כיוון ששנת הלימודים כבר החלה".      

אזולאי הוסיף, כי הוא חש "מעט נחת מכך שאחרי תשעה דיונים ואינסוף שיחות ותכתובות, עניין מתן דרגות סבסוד למעונות מתחיל להתקדם". אלא שמבחינתו "המילה האחרונה עוד רחוקה מלהיאמר "לא יתכן שבמצב הכלכלי המורכב, עשרות אלפי הורים ממתינים, אף לאחר פתיחת שנת הלימודים, על-מנת שתקבע להם דרגת סבסוד של המעונות עבור ילדיהם. לפחות עכשיו, לא יאלצו לשאת בנטל הכלכלי של תשלום המקדמות, גם אם מאוחר יותר יקבלו זיכוי בהתאם לדרגת הסבסוד. מדובר בתקופת חגים וממילא יש הוצאות רבות ועבור משפחות מהשכבות החלשות 2,400 ₪ עבור כל ילד הם הרבה מאוד כסף".      

מזה למעלה משנה שהוועדה לפניות הציבור אינה מרפה מעיסוק בנושא ובדיון האחרון בתחילת החודש (3.9.2012), הביעו אזולאי וחברי ועדה אחרים, תסכול מכך שהתמ"ת מתמהמה במתן דרגות סבסוד וכי חרף הניסיון המצטבר בנושא, עדיין מתקיים הריטואל שבו הורים מטורטרים בלי סוף במילוי טפסים, הצגת אישורים ותכתובות כדי לזכות בסבסוד המגיע להם עפ"י חוק.

חברי הוועדה מתחו ביקורת על החברה החיצונית שזכתה במכרז להפעלת המוקד המטפל בפניות ההורים ועל היעדר פיקוח הדוק על פעילותו מצד התמ"ת.      

בעקבות הודעת משרד התמ"ת בדבר תשלום המקדמות במקום ההורים, הודיע אזולאי, כי בכוונתו "להמשיך לפעול בנושא על-מנת לוודא שכל ההורים הזכאים לסבסוד יקבלו אותו במלואו". עוד ציין, כי "לא ירפה מהנושא עד שיוגבר ויהודק הפיקוח על התנהלות חברת 'טלאול' המפעילה את המוקד ועד שהשירות להורים ישופר".

"דרגות הסבסוד צריכות להינתן טרם תחילת שנת הלימודים כך שההורים יוכלו לכלכל את צעדיהם מבחינה כלכלית ולא יספגו את תשלום המקדמות בגלל תפקוד לקוי של המערכת", אמר.

עפ"י נתונים רשמיים שהועברו לוועדה ממשרד התמ"ת, מתוך כ- 130 אלף ילדים במערכת המעונות (מעונות, משפחתונים וצהרונים), ניתנו עד כה כ- 30 אלף דרגות סבסוד בלבד ומתוכן למעלה ממחציתן, אינן מזכות בסבסוד כלל.