גדר ההפרדה בשומרון
גדר ההפרדה בשומרוןחגי הוברמן

בגוש-עציון מחדשים את המאבק נגד בניית המשך גדר ההפרדה. בשבוע הבא, ביום שישי, יתקיים סיור מחאה נגד המשך הבניה באגן נחל רפאים, הטומן בחובו אלפי פנינות טבע, נוף, מעיינות ואתרים ארכיאולוגים. הגדר המערבית באזור גן לאומי נחל רפאים תהרוס את נוף הטרסות הייחודי של הרי יהודה, תפגע בזיתים ובאלונים העתיקים ותייבש את מעיינות וואדי פוקין ונחל המעיינות.

בית ספר שדה כפר עציון יקיים מגוון מסלולים בדרגות קושי שונות על מנת להכיר לציבור הרחב את האזור אשר "עתיד להירמס תחת שמלת הבטון והברזל" - כלשונם.

על פי החלטת משרד הביטחון, בקרוב מתכוננים במערכת הביטחון להמשיך את פרויקט גדר ההפרדה בגוש עציון ולבנות שתי גדרות באורך כולל של 45 קילומטרים, ובכך להרוס את נופו הייחודי של הרי יהודה וגוש עציון. מדובר בפרויקט שהחל לפני כעשר שנים ולמרות השינוי הדרמטי במצב הבטחוני לא נערך כל דיון מחודש על נחיצותו.

הגדר המערבית צפויה לעבור בנחל רפאים בסמוך לפסי הרכבת, לעבור דרך הגדה המערבית של נחל המעיינות המפורסם להמשיך דרך ואדי פוקין ולהגיע לגבעת הקרב של הל"ה.

הגדר המזרחית צפויה להיבנות בסמוך לעיר אפרת ותעבור כ-100-200 מטר מבתיה של העיר. משם תמשיך דרך מצפה עוז אל עמק הברכה, אוכף המוכתר, נחל צופית עד לגבעת הקרב של הל"ה.

עוד מציינים בבית ספר שדה כפר-עציון, כי בנית הגדר תפר את הסכם רודוס אשר נחתם במרס 1949 בין ישראל לירדן, במסגרתו התחייבו הערבים בכפר בתיר לשמור על שקט בטחוני סביב הרכבת לירושלים והיהודים התחייבו לאפשר לכפריי בתיר להמשיך לעבד את שדותיהם מעבר לגבול מדרום לפסי הרכבת.

63 שנה נמשך השקט בעקבות הסכם זה בו כל צד קיים את מחוייבותו ואנו תושבי האזור רוצים לשמור עליו. הפקעת אדמות וניתוק החקלאים הערבים מאדמתם תעורר קרוב לוודאי מהומות נוסח בילעין ותיצור כאוס כללי באחד האזורים השקטים ביהודה ושומרון.

בניית הגדר תנתק את ביתר אשר היתה בירת מרד בר כוכבא מנחל רפאים וירושלים ותהרוס את סביבתו של היישוב העתיק החשוב הזה.

וישנה גם הנקודה התקציבית. בעוד המצוקה התקציבית במערכת הביטחון מחריפה אנו תובעים לוותר על בניית הגדר בגוש עציון ולהפנות את התקציב לטובת איומים נוכחיים כגון מיגון העורף מפני התקפת טילים.

עלות בניית קילומטר של גדר באזור גוש עציון היא כ-25 מליון ₪. ויתור על הגדר במרחב גוש עציון (שאמורה להיות באורך של 45 קילומטר) תביא לחיסכון של מליארד ומאתיים וחמישים מליון ₪ (1,250,000,000 ₪).

בבית ספר שדה כפר-עציון אומרים כי הנזק הסביבתי של גדר ההפרדה הוא הגדול ביותר בכל ההיסטוריה של מדינת ישראל, ואולי הגדול ביותר בכל תולדותיה של הארץ מאחר ואורכה של הגדר (למעלה מ-700 קילומטר) ורוחבה העצום (כ-50-70 מטר) יוצר שטח עצום של בטון וברזל. בנוסף ל"מדבר הבטון" העצום, מהווה הגדר חיץ אקולוגי וקוטעת בתי גידול בכל רחבי הארץ.

בתודעה הישראלית הגדר שיפרה את בטחון אזרחי ישראל בשנות האנתיפאדה הקשות. אולם מי שעקב אחר התקדמות הגדר וירידת הפיגועים יודע שהפיגועים פסקו כשנתיים לאחר מבצע חומת מגן בו עצרו כוחות צה"ל את המבוקשים בערים הפלסטינאיות. בזמן זה רוב הגדר עדיין לא נבנתה.

כל הקונספט של הגדר בנוי על שליטה של כוחות צה"ל בצד אחד של הגדר (כמו בגבול מצריים). כיום כשהצבא יושב בשני צידי הגדר הופכת הגדר למיותרת לחלוטין. לדעת גורמים בצבא רוב ההתעסקות של הצבא סביב פרויקט הגדר היא בלשמור על הגדר מפני גנבי ברזל...

בעצומה למערכת הביטחון נכתב כי "מאחר והמצב הבטחוני באזור הוא הטוב ביותר שהיה ב-25 שנה האחרונות, אנו מוכנים לוותר על גדר באזורנו אשר תפגע במרקם היחסים בין יהודים לערבים, תגרום להפקעת קרקעות מיותרת ליהודים וערבים, תיצור נטל כלכלי אדיר ותפגע בנופם המיוחד של הרי יהודה ובפנינות הטבע אשר הורישו לנו הדורות הקודמים.בכסף הרב שיחסך (למעלה ממליארד ₪) ניתן יהיה למגן את גוש דן ותל אביב כנגד טילים שכן המחבלים המתאבדים הם המלחמה של האתמול ואת התקציב יש להשקיע במלחמה של המחר. אנו תובעים לבטל את בניית הגדר ולמנוע נזקים בטחוניים, מוסריים, כלכליים, תרבותיים וסביבתיים".