נולד בחוה"מ פסח. כפר ג'אהלין
נולד בחוה"מ פסח. כפר ג'אהליןרגבים

בתנועת רגבים החליטו השנה להעלות לסדר היום את העדר הפיקוח בתקופת החגים ואת מכת הבניה הבלתי חוקית המתגברת בחסות חופשת עובדי רשויות האכיפה.

בתנועה החליטו להחליף השבוע את פקחי המנהל האזרחי בתנועה קוראים לציבור לסייע ולדווח דרך אתר האינטרנט על כל בניה או השתלטות.

"תקופת החגים בעיצומה. המוני בית ישראל יוצאים לחופשה, מוסדות המדינה מורידים הילוך ועל פי רוב גם משרדי הממשלה נמצאים בפגרה. יש מי שמנצל את המצב החגיגי הזה כדי לפרוץ את הגדר ולקבוע עובדות בשטח", אומרים ברגבים.

"בעונת החגים ישנה פרצה משמעותית במערכי האכיפה כנגד עבירות על דיני התכנון והבניה", מתארים את התופעה ברגבים, "במרבית המערכות מצויים גורמי הפיקוח והאכיפה בחופשות החג, והפרצה קוראת לגנב - עברייני הבניה 'המקצועיים' למדו לנצל זאת במיומנות ולקבוע עובדות בשטח בימים הללו בקצב מואץ".

עוד מספרים שם כי את התשתית בונים הפלסטינים מבעוד מועד. הימים והשבועות שלפני החג מנוצלים להיערכות מקדימה לפרטי פרטים - הכנת חומרי הבניה, התשתיות, הכלים והתכניות, וכך, כשהכל ערוך ומוכן מבעוד מועד, מושלמת הבניה בימי החג הספורים והפקחים חוזרים לאחר החג אל מציאות מוגמרת של מבנים מאוכלסים שאכיפה כנגדם מסובכת בהרבה.

בכדי להמחיש את התופעה מציינים ברגבים כדוגמא את ההשתלטות של שבט הג'אהלין על שטחים נרחבים בסמוך למעלה אדומים. "בימי חול המועד פסח שעבר הקימו הפלסטינים כפר בלתי חוקי שלם בסמוך לכביש 1 באזור מישור אדומים ובסמיכות מסוכנת לבסיס האם של אחת היחידות המיוחדות בצה"ל", מספרים ברגבים, "את הכל הכינו שם מבעוד מועד בסיוע ארגונים בינלאומיים - קרוואנים, מיכלי מים ואביזרי תשתית. בתוך שבוע הוקמו, חוברו לתשתיות ואוכלסו עשרות מבנים. 'חומה ומגדל' גרסת המאה העשרים ואחת".

הפלסטינים אף הגדילו לעשות ואפילו הכינו 'עתירת מדף' לקראת 'המבצע', ועם שובם של הפקחים שהוציאו צווים אצו רצו העבריינים לבג"צ עם העתירה המוכנה, ביקשו וגם קבלו צווי ביניים נגד מימוש הצווים.

ההכנה הפרטנית והביצוע המהיר השתלמו לפלסטינים. הכפר הלא חוקי עומד על תילו עד היום, במשך למעלה משנה וחצי. גם צווי הביניים עומדים בתוקפם ומונעים את הריסת המאחז. פרקליטות המדינה אינה מוצאת זמן להגיש את תגובתה לעתירה וכך הדיון נדחה ונדחה, ובכל הזמן הזה נהנים העבריינים מהחסינות שמעניק להם צו הביניים ומעמיקים את אחיזתם בשטח.

הבקיע הראשון בהישארות הכפר הלא חוקי על כנו היתה בהתערבותה של רגבים, שהגישה בקשה להצטרף להליך במעמד של 'ידיד בית המשפט' ולהחליף למעשה את הפרקליטות בהגנה על האינטרס הציבורי. הצטרפות רגבים ניערה את הפרקליטות והביאה להגשת התגובה המיוחלת.

הפעם, כאמור, מבקשים בתנועת רגבים להתכונן לכך מבעוד מועד. ברגבים קוראים לציבור הרחב לדווח דרך דף מיוחד באתר האינטרנט של התנועה על כל בניה בלתי חוקית או השתלטו חדשה על שטחים. בתנועה מבטיחים לבדוק כל תלונה, לדווח עליה לרשויות האכיפה ובמידת הצורך גם לפנות לבג"צ.

"אנחנו צריכים את הציבור", אומר רכז יו"ש עובד ארד, "אם כל אחד ידווח לנו על מה שהוא רואה ליד הבית שלו נוכל להחליף את הפקחים שיצאו לחופשת החג ולנסות לשים סוף לחגיגה של עברייני הבניה".