תפיסת צייד דורבנים ע"י פקחי הרשות
תפיסת צייד דורבנים ע"י פקחי הרשותצילום: גיא כהן

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר 7 חודשי מאסר בפועל על רמי פחמאוי, צייד דורבנים סדרתי, שהורשע בהחזקת חיית בר מוגנת ללא היתר.

בשנת 2009 פקחי רשות הטבע והגנים תפסו בחצר ביתו של פחמאוי, שבדלית אל כרמל, שקית שהכילה מאות קוצי דורבן וכן שקית נוספת שהכילה תכולת קיבה של דורבן. בשל כך, הוגש נגדו כתב אישום בגין החזקת חיית בר מוגנת ללא היתר.

פחמאוי הינו צייד לא מורשה, אשר הורשע בעבר מספר פעמים בעבירות של ציד והחזקת דורבנים.  בפברואר 2012, הורשע פחמאוי ע"י סגן נשיא בימ"ש השלום בקריות, השופט ארגמן, בעבירה של החזקת חיית בר מוגנת ונגזר עליו קנס בסך 10,000 ₪, הפעלת התחייבות בסך 10,000 ₪ וחתימה על התחייבות בסך 15,000 ₪.

השופט ארגמן החליט שלא להפעיל את 7 חודשי המאסר על תנאי, שעמדו לחובתו של פחמאוי מתיק קודם, והאריך אותם בשנתיים.

רשות הטבע והגנים עירערה על קולת העונש, וביקשה להפעיל את המאסר המותנה שעמד לחובתו של פחמאוי. הערעור התקבל, ובסוף השבוע שעבר קבעו שופטי בית המשפט המחוזי על הפעלת המאסר המותנה. ריצוי עונש המאסר יחל בעוד כחודש.



בהחלטתם כתבו השופטים ש' ברלינר, י' גריל וב' בר-זיו, כי "בענייננו אין ספק כי "הערך המוגן" הינו שמירה על חיות הבר ומשקבע המחוקק הן את עבירת "הציד" והן את עבירת "ההחזקה" כעבירות על החוק להגנת חיית הבר- ממילא אין לאמר כי עסקינן בעבירה "פעוטה" בלבד, שאינה מצדיקה את הפעלת המאסר המותנה".

"נעיר בהקשר זה כי איננו מקבלים את "פרשנותו" של ב"כ המשיב לפיה בית המשפט שהטיל את המאסר המותנה "התכוון" כי זה יופעל רק בנסיבות דומות (של ציד) ולהיפך, בפסק דינה של כבוד השופטת א. קנטור בת.א. (קריות) 124/08, בו נקבע המאסר המותנה, נאמר במפורש כי התנאי הוא כי המשיב "לא יעבור עבירה בניגוד לאחד החיקוקים בהם הורשע", כאשר לא רק שהחיקוק בו הורשע המשיב הוא החוק להגנת חיית הבר, תשט"ו- 1955, אלא שבין הוראות החיקוקים לפיהם הואשם המשיב נכללת גם עבירה של "החזקת חיית בר מוגנת בניגוד לסעיפים 8(א)(3) ו- 14(א) לחוק זה", הוסיפו.

לאור הפעלת המאסר ובשל נסיבותיו האישיות של פחמאוי, החליט ביהמ"ש המחוזי לבטל את הקנס בסך 10,000 ש"ח שהוטל עליו ע"י בימ"ש השלום. יתר רכיבי גזר הדין נותרו על כנם.

גל אריאלי, מנהל אגף חקירות ומודיעין - חטיבת אכיפה ברשות הטבע והגנים, אומר כי "אנו שמחים שבית המשפט החליט להטיל עונש ראוי והחמיר עם אדם שפגע פגיעה קשה מאוד באוכלוסיית הדורבנים בארץ ומקווים שהעונש ירתיע עברייני ציד נוספים שפוגעים ללא רחם ובאכזריות רבה בערכי הטבע ובחיות הבר".

אריאלי ציין כי אוכלוסיית הדורבנים בישראל הולכת ומצטמצמת בשל ציד פרוע של פורעי חוק, המתפרנסים ממכירת הבשר בכפרים בעיקר באזור הכרמל והגליל. פקחי רשות הטבע והגנים פועלים 24 שעות ביממה  במטרה להגן על חיות הבר ולאתר עבריינים הצדים ומחזיקים חיות בר מוגנות ללא היתר. הדורבן הינו חיה שחיה כל חייה בחיי משפחה זוגית מונוגמית, בדומה לבני האדם, וכשאחד מבני הזוג נעלם הדבר פוגע באופן קשה מאוד בבן הזוג השני.