ממשלת קוויבק הבדלנית מתקדמת בהדרגה אך בבטחה לעבר עימות עם הממשלה הפדרלית על רקע מצעה האידאולוגי החותר להביא לעצמאות של קוויבק ולהתנתקות מהפדרציה הקנדית. על כך מדווח העיתון "שלום טורונטו".

ראש ממשלת קוויבק, פאולין מרוואה, נועדה ביום שישי עם רה"מ הפדרלי סטיבן הרפר במהלך ועידת המדינות הפרנקופוניות, שהתכנסה בקונגו, והודיעה לו על כוונתה לדרוש האצלת סמכויות נוספות לקוויבק. בתום הפגישה סירבה מרוואה בהפגנתיות מלשוחח עם העיתונאים הקנדים דוברי האנגלית, והתראיינה אך ורק בשפה הצרפתית.

מרוואה טענה, כי השיחה עם הרפר, שארכה כחצי שעה, הייתה "טובה מאוד, ידידותית ואפילו חמה", וכי היא התמקדה ביצירת מקומות עבודה חדשים, קידום הסחר החופשי בין קנדה למדינות האיחוד האירופי ויצירת גיוון בסחר. לעומתה, רה"מ הרפר הפגין מסר קריר יותר ובחר לחמוק מהעיתונאים ולא להתייחס לתוכן השיחה או לאווירה ששררה בה.

מארי מלאבוי, שרת החינוך בממשלת מרוואה, עוררה השבוע ביקורת ציבורית בקרב דוברי האנגלית בקוויבק ובחוגים הפוליטיים בעקבות ראיון שהעניקה לעיתון "לה-סוליי", ובו התייחסה לתכניותיה לבטל את חובת לימודי האנגלית בכיתות א' ו-ב' ולהגביר את לימודי ההיסטוריה על התנועה הבדלנית בקוויבק.

"מפלגתי אינה רואה בעין יפה את לימוד השפה הזרה בעוד התלמידים מתחילים ללמוד את הדקדוק, התחביר ואוצר המילים בשפת אימם (הצרפתית)", אמרה מלאבוי בראיון העיתונאי. יש לציין, כי ממשלתה הבדלנית של מרוואה, שנשבעה אמונים בחודש ספטמבר האחרון, כבר הודיעה על הקפאת התכנית של הממשלה הליברלית הקודמת לחיזוק לימודי האנגלית בכיתות ו'.

על הפרק צעדים נוספים מתוכננים לחזק את ההיבדלות של קוויבק על בסיס התרבות והזהות הצרפתית, ובכלל זה החלת חוק שיחייב גם עסקים קטנים וגם שלוחות של הממשלה הפדרלית לנהל את ענייניהם בשפה הצרפתית בלבד.

בטקס ההשבעה של הממשלה החדשה סימנה מרוואה את דרכה של הממשלה החדשה כאשר סילקה את דגל קנדה מהפרלמנט, ובחרה להשביע את שרי הממשלה ללא נוכחות העיתונות כדי למנוע מהם את המבוכה בשבועת האמונים למלכה הבריטית.

מנהיג המפלגה הליברלית, ג'אן מרק פורנייר, העומד בראש האופוזיציה בקוויבק, האשים את שרת החינוך בצרות מוחין וקרא למפלגה הבדלנית של קוויבק (PQ) המרכיבה את ממשלת המיעוט בפרובינציה לחדול מגישת חוסר הסובלנות כלפי ציבור דוברי האנגלית.

הממשלה הפדרלית מיעטה להתייחס למסרים הבדלניים המגיעים מקוויבק. לאחר ניצחונה של מרוואה בבחירות אמר רה"מ הרפר, כי סוגיית העצמאות של קוויבק אינה עומדת על הפרק ולא תידון, שכן הציבור בקוויבק נמנע מלהעניק למפלגה הבדלנית רוב, ואין לה לפיכך מנדט להעלות נושא זה. בחוגי המפלגה הקונסרבטיבית נשמעו באחרונה קולות הדורשים לנקוט ביד קשה יותר נגד קוויבק ולהמחיש את מחיר הדרישה לעצמאות ע"י צמצום הסיוע הכלכלי הפדרלי הבא על חשבון הפרובינציות האחרות.