יישוב עמונה
יישוב עמונהפלאש90

שר הביטחון, אהוד ברק, מתנגד למה שהוא מגדיר כ"ניסיונות שרים בליכוד לאמץ את דו"ח השופט אדמונד לוי".

שר הביטחון אמר היום בעקבות הדיווחים על החלטת נתניהו לאמץ את הדו"ח או פרקים עיקריים ממנו ואמר: "אימוץ דו"ח אדמונד לוי על ידי הממשלה, יפעל בכיוון הפוך ממה שמצפים תומכיו. אימוץ הדו"ח לא יתרום לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, אלא לנזק מדיני לישראל ולהעמקת בידודה בעולם. לפיכך, יש להימנע ממנו".

ח"כ נחמן שי, איש 'קדימה': "ראש הממשלה משעבד את עתידה של מדינת ישראל ואת אופייה היהודי דמוקרטי למטרות פוליטיות צרות וקצרות טווח. ברוח הפייגליניזם שנחה על הליכוד, עתידה מדינת ישראל להפוך למדינה דו-לאומית ולהזניח את החזון הציוני המכונן. זהו רעיון רע והזוי".

שר החוץ אביגדור ליברמן אומר כי יש לאמץ באופן מלא את דו״ח לוי בענין הבנייה ביהודה ושומרון. לדבריו מדובר בדו״ח של משפטנים בכירים, בראשות שופט לשעבר בבית המשפט העליון, ואימוצו המלא על ידי הממשלה יפתור בעיות רבות הן במישור הלאומי והן במישור הבין-לאומי.

ליברמן אומר כי הקביעות של הועדה שיהודה ושומרון אינם שטחים הנמצאים תחת כיבוש צבאי, גם לפי החוק הבינ״ל, וכי ההתיישבות שם אף היא אינה נוגדת את החוק הבינ״ל הן קביעות נכונות וחשובות שאימוצן על-ידי הממשלה, כפי שסברנו והודענו שיש לעשות מיד עם פרסום הדו״ח, יתרום תרומה משמעותית לחיזוקה של מדינת ישראל.

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ זאב אלקין וח"כ אריה אלדד, מברכים על החלטת ראש הממשלה לאמץ את הדו"ח. "השדולה פעלה רבות הן להקמת הועדה והן לאימוץ הדו"ח, ותעמוד על כך שהדו"ח יאומץ במלואו על מנת לשים קץ לפגיעה המתמשכת בזכויות האדם של המתיישבים", נמסר בהודעתם.

יו"ר הליכוד העולמי, ח"כ דני דנון, שגייס תמיכה של חברי קונגרס אמריקאים לאימוץ מסקנות ועדת אדמונד לוי בממשלה משוכנע כי "בעזרת תמיכתם של חברי קונגרס אימוץ מסקנות ועדת אדמונד לוי יקבל לגיטימציה בינלאומית רחבה". לדבריו "הדו"ח יפתור את המכשול המשפטי בדרך לבנייה ענפה ופיתוח ההתיישבות ביו"ש".

"הטיעון המרכזי בישראל נגד אימוץ מסקנות דו"ח אדמונד לוי, הוא הביקורת הבינלאומית שתופנה כלפי ישראל. באמצעות גיוס תמיכה ישירה בקונגרס, תיווצר הזדמנות היסטורית ונדירה להוציא את היוזמה לפועל", אמר דנון והוסיף "דו"ח אדמונד לוי מדגיש בפני עם ישראל ובפני העולם כולו את זכותה של מדינת ישראל על יהודה ושומרון".

מלשכת דנון נמסר כי בין חברי הקונגרס המובילים, אשר הביעו את תמיכתם בדו"ח: חבר הקונגרס ג'ו וולש וחבר הקונגרס אלן ווסט.

יו"ר חוג הפרופסורים, ד"ר גבי אביטל, "מברך החלטת ראש הממשלה לאמץ ולו באופן חלקי את דו"ח השופט אדמונד לוי". לדבריו "אימוץ זה יתקן עוולות משפטיות מתמשכות אשר התבססו על תפיסת עולם הרואה את שטחי יו"ש "שטחים כבושים". בניגוד להפחדות מסורתיות לא ייגרם נזק לישראל. אימוץ הדו"ח אפילו בחלקו ישדר לעולם שהבעלות האמיתית על שטחי יו"ש היא של העם היהודי".

אורית סטרוק מנהלת ארגון זכויות האדם ביש"ע מברכת על החלטת נתניהו לאמץ את דו"ח לוי. "מדובר בדו"ח זכויות אדם ממדרגה ראשונה, שנועד לשים קץ לעוול המתמשך ולאפלייה לרעה של מתיישבי יו"ש בתחומי התכנון והבניה, וזכות הקניין. יש לקוות שהדו"ח יאומץ במלואו, לרבות ביטול הדרישה להיתר עסקה לגבי רכישת קרקעות ובתים".

נפתלי בנט, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע, שכתב בתחילת השבוע מכתב לרה"מ נתניהו מכתב בבקשה לאשר את דו"ח אדמונד לוי לפני הבחירות, הגיב לדברים גם הוא ואמר: "אני מברך את רה"מ שעל פי הדיווחים בחר להענות לפנייתנו. גם אם מדובר בשיקולי בחירות - הדבר רק מוכיח שלציבור שלנו יש כוח לגרום לכך שיספרו אותנו ויענו לבקשותינו. יישום הדו"ח יהווה יום חג להתיישבות ולציונות לדורותיה, וכלי חשוב למאבק בכל מי שמנסה להשתמש במערכת החוק כדי לקעקע את זכותנו על הארץ".