שבדיה. ארכיון
שבדיה. ארכיוןרויטרס

סאגה משפטית מעניינת הגיעה לסיומה הטוב בשבוע האחרון: הרב אלכסנדר נמדר, שליח חב"ד בגוטבורג שבשוודיה, מחנך מזה שנים את ילדיו הקטנים בביתו מאחר ולא קיים להם פתרון לחינוך יהודי דתי בשבדיה.

הילדים לומדים בביתם, בתכנית מיוחדת שנקבעה לתלמידים כמותם המתגוררים במקומות בהם אין בתי חינוך.

גורמים אנטישמיים בעיר לא ראו זאת בעין יפה והגישו תלונה לרשויות החוק על כך שהילדים אינם מגיעים לבית הספר העירוני ועלולים לגדול "אנאלפביתים", וזאת מכוח חוק מיוחד בשבדיה הפועל לדאוג לחינוכם של ילדי מהגרים.

בעקבות כך קבלה המשפחה צו מיוחד המורה כי ילדיהם חייבים להופיע בבית ספר שבדי ללימודים סדירים בתוך 30 יום. באם יפרו את הצו, ההורים יקנסו בסך $2,400 לשבוע. הקנס נקבע מכוח שינוי ב"חוק הוראה בבית", המותרת רק בתנאים מיוחדים מאוד, לא כולל סיבות דתיות.

אולם הרב נמדר לא אמר נואש ופתח בתביעה משפטית נגד העירייה, אותה הגיש עורך דין בשם ילדי המשפחה, ובה נטען כי מדובר בהפרה בוטה של חופש הדת המוכר באיחוד האירופאי. עוד נטען, כי למעשה לומדים הילדים פי שניים מכל ילד שבדי ממוצע.

התביעה נמשכה זמן רב כאשר מנגד העירייה טענה כי "חוק הוראה בבית" לא כולל סיבות דתיות אלא רפואיות ועל כן הילדים חייבים להגיע לבית הספר.

לאחר מספר דיונים, בית המשפט בחן את חלופות החינוך שבבית המשפחה, והתרשם כי מדובר בחינוך טוב ביותר שאינו פחות ברמתו מהחינוך שבבתי הספר בשבדיה, ובעקבות כך פסק כי יש זכות להורים להמשיך ולחנך את ילדיהם על פי דתם ואמונתם.

לדברי גורמים משפטיים פסיקת בית המשפט המכירה בחינוך האלטרנטיבי, כאשר בו זמנית החינוך מתאים לצרכיהם הדתיים, מהווה תקדים באיחוד האירופאי, ובודאי יעשו בה שימוש למקרים דומים.