כישלון. שחר אילן
כישלון. שחר אילןפלאש 90

"הכנסת ה-18 נכשלה לחלוטין בטיפול בנושאי חופש דת ושוויון בנטל", כך קובעת עמותת - חדו"ש - לחופש דת ושוויון, שקיימה לאורך הקדנציה האחרונה מעקב אחרי פעולות הכנסת בנושאים אלה.

העמותה, שראשיה מזוהים בבירור עם התנועה הרפורמית בישראל, פרסמה דו"חות לסיכום מושבי הכנסת, אותם ערך סמנכ"ל העמותה והכתב הפרלמנטרי לשעבר של הארץ שחר אילן.

בדו"ח שפרסמה העמותה נכתב, כי "הכנסת ה-18 לא הצליחה לפתור בעיות בוערות כמו חוק טל, הדרת הנשים או משבר ביטול הגיורים. היא העבירה את חוק ברית הזוגיות לחסרי דת שרק החמיר את המצב בתחום הנישואים. בנושאים אחרים כמו תכנית הליבה או שעון החורף היא גילתה אוזלת יד ולא הצליחה לתקן את המצב החוקי. למרבה הצער לא ניתן למנות אפילו הישג משמעותי אחד של הכנסת ה-18 בתחומי הדת והמדינה. את ההישג שצברה בעבודת צוות הפיקוח על חוק טל בראשות ח"כ יוחנן פלסנר, היא בזבזה בכך שכשלה בהעברת חוק שוויון בנטל".

שחר אילן ועמותת חדו"ש ממשיכים לפרט את ה"כשלונות" של הכנסת האחרונה וכותבים, כי "בנושא חוק טל, הכנסת כשלה לחלוטין באתגר להעביר חוק חלופי לחוק טל שיבטיח שיוויון בנטל. זאת, למרות הפעילות הנמרצת והמרשימה של צוות הפיקוח על חוק טל בראשות ח"כ יוחנן פלסנר במשך רוב הקדנציה. התוצאה: למרות שחוק טל בוטל ויש חובת גיוס כללית, אף תלמיד ישיבה לא גויס ונגרמה הפרת חוק המונית".

גם בנושא לימודי הליבה במוסדות החינוך החרדיים כותב שחר אילן בדו"ח שפרסם כי "לא חל שום שינוי בתחום זה במהלך הקדנציה. זאת, לאחר שהכנסת הקודמת העבירה חוק שפטר את הישיבות הקטנות (ישיבות לגילאי תיכון) מלימודי ליבה".  העמותה ממשיכה ומפרטת בדו"ח הסיכום את הנושאים בהם הכנסת לא פעלה כראוי לדבריה בנושאי דת ומדינה ומציינת כי "בתחום הנישואים חלה הרעה. הצעות חוק להנהגת נישואים וגירושים אזרחיים נפלו שוב ושוב. ביוזמת ישראל ביתנו, עברה גרסה מגוחכת של חוק ברית הזוגיות. על פי הגרסה הזאת רק חסרי דת יוכלו להירשם בברית הזוגיות ורק עם חסרי דת אחרים. "חוק צוהר", אף הוא ביוזמת ישראל ביתנו, היה אמור לפתוח את אזורי הרישום לנישואים. אבל החוק נתקע בעצמו בשל שיקולים קואליציוניים.  גם בנושא הגיור לא חל שום שינוי. ישראל ביתנו ניסתה לקדם הצעת חוק בעייתית ביותר, שתעניק לרבנות הראשית מונופול על הגיור. דיינים בכירים בבתי הדין הרבניים פתחו במתקפה על גיורים קיימים במטרה לבטל אותם. הכנסת לא הציעה כל תשובה". 

אנשי חדו"ש ממשיכים את הדו"ח גם בנושא הדרת נשים ושעון קיץ, ולסיום הדו"ח על הכנסת האחרונה כותב שחר אילן כי "גם הכנסת הזו נהגה כאילו ועדת הכספים רשומה בטאבו על שם יהדות התורה ומסרה את ראשות הועדה ליו"ר כוחני מתמיד משה גפני.  גפני ניצל שוב ושוב את מעמדו להעברת הקצבות ענק למטרות דת ולטרפוד מהלכים של שוויון בנטל. בין היתר עמד בראש המאבק לסיכול ההמלצות של ועדת טרכטנברג בנושאים חרדיים".

בנושא תקציב הישיבות כותב שחר אילן מחדו"ש כי "תקציב הישיבות עבר את מיליארד השקלים. למרות הוראת בג"צ לבטל את קצבת הבטחת הכנסת לאברכים, תשלום הקצבה נמשך. יו"ר ועדת הכספים גפני הפעיל לחצים כבדים להקפיא את הביקורות בישיבות ולהנהיג הקלות מפליגות בנוהלי הבדיקות".

בסיכום הדו"ח כותב שחר אילן כי ישנם חמישה דברים שלדעתם צריך לעשות בכנסת הבאה: "ממשלה אזרחית שתבצע מהפכת חופש דת ושוויון בנטל, נישואין וגירושין אזרחיים, שירות חובה, צבאי או אזרחי, בגיל 18, מוסד שלא ילמד ליבה מלאה לא יקבל תקציב, ושראשות ועדת הכספים תימסר למפלגה שמייצגת את הרוב".