עבודות תשתית מתבצעות אך הסכנה בכביש תישאר

בכביש אדם חיזמה, אחד המסוכנים בארץ, מתבצעות עבודות תשתית. ועד מתיישבי בנימין: העבודות לא ימזערו את הסכנה שבו.

שמעון כהן , ח' בחשון תשע"ג

פקק באזור מחסום חיזמא
פקק באזור מחסום חיזמא
ערוץ 7

בימים אלה מתבצעות עבודות תשתית בכביש 437, הלא הוא הכביש המחבר בין מחסום חיזמה שבצפון ירושלים לישוב אדם. העבודות מתבצעות לאחר שורת תאונות דרכים, בהן קשות, שאירעו במקום וחלקן גבו קורבנות בנפש, אולם בועד מתיישבי בנימין סבורים שהעבודות לא יביאו לפתרון ולהפיכת הכביש ליותר בטוח.

במכתב ששיגר מנהל ועד מתישבי בנימין, משה חיסדאי, למחלקת פניות הציבור בעמותת 'אור ירוק' הוא מפרט את הליקויים הקשים שבכביש ואת הסיכונים שבו ומבקש לנצל את תקופת העבודות לטיפול הכרחי בליקויי הכביש.

במכתבו מציין חיסדאי כי ראשי המועצות הסמוכות, בנימין ובית אל שיגרו בעבר פניות רבות בנושא, אך הכביש המשיך לגבות מחיר דמים קשה. "פניות קודמות לא זכו לכל תגובה", הוא מציין.

במכתבו כותב חיסדאי:

"כביש זה הוא מוקד סיכון מוכרז שעבר תכנון מפורט, אושר לביצוע (מפרדת בטון והרחבת הנתיבים) ויש לו אישור תקציבי של משרד האוצר. הטיפול בכביש זה סבל מסחבת זמן רב מידיי בתהליכים בירוקרטיים רבים תוך שיתוף כל הגורמים באזור (מועצה אזורית, משטרה, צה"ל, מנהל אזרחי, הרשות הלאומית, משרד התחבורה וכו'). למרות ביצוע עבודות בכביש, לאחרונה, אין בהם מענה לסיכון הבטיחותי והביטחוני החמור.

מלבד התכניות המאושרות לביצוע, אך לא יוצאות לפועל כנדרש ביחס לחומרת הסכנה בכביש זה, הרי שמוקד הסיכון החמור ביותר והמקור לסבל פקקים בלתי נסבל ביום ובלילה, הוא מעגל תנועה גבע בנימין (אדם) בו קיימת צומת מסועפת המהווה מוקד סיכון גבוה, מלבד היותו של מעגל התנועה עצמו סיכון בטיחותי ובטחוני ברמה הגבוהה ביותר.

כל מי שנוסע בכביש דמים זה, משתומם מדוע לא נעשה דבר בכדי להפחית את מהירויות הנסיעה הגבוהות מאוד המאפיינות את משתמשי הכביש, ומדוע לא נעשה דבר בכדי להפריד בין הנתיבים הנגדיים, כאשר פעולות אלה יצילו חיי אדם וימנעו נזקים ברכוש ובנפש.

אמנם נעשו עבודות בכביש זה, אך הן אינן מהוות מענה אמיתי לנהיגה בכביש זה במהירויות גבוהות מאוד ופעמים רבות לא כחוק, להפרדה בין הנתיבים, לנתיבים הנעשים צרים באופן פתאומי ללא התראה, ואיי התנועה שנוספים הן בכניסה לחיזמא והן בכניסה למעגל תנועה גבע בנימין, אף מחריפים את הבעיה הבטיחותית. השול בצידי הכביש במקומות רבים ובמסוכנים שבהם כלל אינו קיים ואינו מהווה מענה, למרות העבודות בכביש. פקקים בלתי נסבלים ממשיכים להתקיים במעגל תנועה גבע בנימין  (אדם) בשעות הבוקר והן בשעות אחר הצהריים והערב, וכן במחסום חיזמא.

זהו כביש התובע מחיר דמים בנפש, בגוף ובממון, גבוה מאוד ולמעשה לפי טבלאות הרצ"ב, הוא מצוי במגמת החמרה משמעותית הן במספר הנפגעים, והן במספר התאונות במספרים מוחלטים, בין השנים 2006 – 2012.  זהו כביש שהיה והינו וממשיך להיות מוקד סיכון גבוה .

בהשוואה לכבישים הדומים לכביש 437 (כביש 66, כביש 73, כביש 99, כביש 57, כביש 42, כביש 34), אנו מוצאים שהוא בולט מאוד בתאונות קשות לאורך השנים, ומתאפיין בפציעות ונזקים וגם בתאונות קטלניות. לפיכך, יוצא שזהו הכביש המסוכן ביותר בארץ, מסוגו.

בנוסף לכך, על פי סקר בטיחות ברשת הכבישים העירונית, מפרי מחקרם של מהנדסי הרשות הראל אמיר ומחמוד עתילי, מופיע כביש זה בדירוג חומרה 24, דירוג גבוה ביותר יחסית לשאר הכבישים שדורגו, מה שגם מבטא עלות כלכלית גבוהה מאוד לנזקים הנגרמים כתוצאה מכביש זה בתצורתו הנוכחית.

פנייה זו, גם כמי שנוסע בכביש דמים זה מזה שנים רבות, כאזרח החרד לנזקים בממון, גוף ונפש לאזרחים ולמדינה, וכפה למשפחות שכולות רבות ששכלו את יקיריהם על כביש זה, ובכללן משפחה מבית אל שנפגעה קשה בחול המועד סוכות אשתקד, ושכלה את בתה".

למכתבו צירף חיסדאי מסמכים וסירטונים בהם מתועדת רמת הסיכון הגבוהה של הכביש. כעת הוא ממתין ומקווה שאולי הפעם תזכה פנייתו למענה.