דג פירנאה מסוכן
דג פירנאה מסוכןצילום: שאדי חליל

אקווריום ובו שמונה דגי פירנאה התגלה לפני ימים אחדים, בפעילות משותפת של פקחי משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים, בשיתוף משטרת בת ים בביתו של תושב העיר.

במהלך החיפוש בבית גילו השוטרים כי הנאשם מחזיק בביתו ציפורי בר מסוג חוחיות האסורות בהחזקה ואקווריום ובו דגי פירנאה גדולים ובוגרים. הנאשם, תושב בת ים בשנות ה- 20 לחייו, נעצר על ידי המשטרה בנסיבות שונות וצפוי להיחקר גם על ידי פקחי משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים בעניין ההחזקה.

החזקת דגי פירנאה, יבוא, שיווק ומכירה שלהם אסורים על פי החוק. מדובר בדגים מסוכנים מאוד המתרבים במהירות, אשר ביכולתם לפגוע בבני אדם פגיעות חמורות בנקל. לא זו בלבד, ביכולתם לפגוע פגיעה הרסנית בדגה הנמצאת במקווי המים של ישראל. נוסף על כך, קיימת סכנה שבעת התרבותם יכחידו אוכלוסיות שלמות של דגים בים ויפרו את האיזון האקולוגי.

עם קבלת המידע על החזקת דגי פירנאה וחוחיות, הגיע מיד צוות של פקחי משרד החקלאות ורשות הטבע וגנים, וביצעו חיפוש בבית החשוד שבו נמצא כאמור, אקווריום ובו שמונה דגי פירנאה גדולים, בני כשנתיים, באורך ממוצע של כ- 10 ס"מ, וחוחיות האסורות בהחזקה גם כן על פי חוק הגנת חיות הבר. הדגים הוחרמו והועברו לבדיקות מעבדה.

במהלך הוצאת הדגים מהאקווריום ננשך אחד הפקחים בידו על ידי דג הפיראנה הידוע בשיניו החדות ביותר, ונזקק לטיפול רפואי לחבישה וחיטוי המקום. הציפורים נלקחו על ידי פקחי רשות הטבע.                                                  

דגי הפירנאה גדלים לרוב במרכז אמריקה בנהרות האמזונס. הדגים ניזונים מציפורים, תולעים ודגים אחרים, הם מגיעים לאורך של כ- 30 ס"מ וידועים כטורפים אכזריים במיוחד. נשיכה של דג פירנאה אחד עלולה להסב נזק רציני, לאחר נשיכת הטרף, הדם הזורם מן הקורבן ממריץ את הפיראניות ומושך פרטים נוספים לאזור. פגיעה של להקת פירנאות עלולה לגרום למותו של אדם. לאור תכונותיו, החזקתו בישראל נאסרה בחקיקה (פקודת הדיג, 1937 והתקנות שעל פיה).

חגי נויברגר, מנהל יחידת הפיקוח באגף הדיג במשרד החקלאות, מסביר כי "נוסף על הסכנה החד משמעית הנשקפת לאדם כתוצאה מגידול דגי פירנאה, הכנסת מינים שאינם קיימים בישראל תפגע פגיעה קשה באיזון האקולוגי של החי והצומח בישראל ולנזק באוכלוסיית מקורות המים, ומהווה כמובן נזק סביבתי. משרד החקלאות ימשיך לאכוף החזקה וסחר של דגים אסורים. אני קורא לציבור לדווח על כל חשד לעבירה בתחום הדיג (דיג אסור, מכירת דגים האסורים בייבוא, החזקת דגים אסורים בישראל וכו') לטלדג, מוקד 24 שעות ביממה לדיווח על עבירות דיג, בטלפון 073-2211133".