סופת סנדי
סופת סנדירויטרס

חוקר האקלים בחוג לגאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, פרופ' חיים קותיאל, הסביר בראיון לערוץ 7 על הסופה 'סנדי' הפוקדת את צפון ארצות הברית.

"מדובר בסופת הוריקן לא חזקה שהגיע רק לדרגה 2 מתוך 5", ציין קותיאל שהסביר כי למרות הדרגה הנמוכה יחסית היא גרמה להרבה נזקים, "הסופה הטרופית והחמה שהגיעה מדרום פגשה באזור חופי ניו יורק בסופה קרה מאוד שהגיעה מאזור קנדה - דבר שגרם לה לשנות את הכיוון ב-90 מעלות ובמקום להמשיך צפונה בים היא פנתה לתוך ניו יורק".

"קיבלנו סופה משולבת של חום וקור והשילוב הזה, יחד עם לילה של ירח מלא בו יש גאות שיא, גרם לאסונות ולשיטפון הגדול".

קותיאל הסביר כי באזור הסופה האוקיינוס יכול להגיע בימים רגילים לגובה של 3 מטרים אלא שההוריקן גרם לעלייה של עוד כמטר וחצי והרוחות שהצטרפו למערכת, הביאו לעליה של עוד כארבעה מטרים, כך שבסך הכל הגיעו גובה הגלים ל- 8-10 מטרים".

עוד הסביר חוקר האקלים כי קוטרה של הסופה הוא 800 ק"מ, "אילו היינו מביאים את הסופה בגודל שלה, לאגן המזרחי של הים התיכון, הקצה הצפוני שלה היה בצפון טורקיה, הדרומי בדרום מצרים, הצד המזרחי היה איפשהו בעומק ירדן ועד מערב יוון".

הוא ציין כי בישראל אין אפשרות לסופות כאלו מפני שהים התיכון לא מספיק גדול לפתח סופה כזו. עם זאת הוא ציין כי גם בים התיכון יש סופות חזקות שאמנם הן בלי שום יכולת השוואה לממדי הסופה בארצות הברית אבל גם היא גורמת לנזקים.