ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: פלאש 90

במהלך ביקורו בשומרון נועד אתמול (שלישי) יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, עם ראשי המתיישבים ונציגיהם, בהם ראש מועצת שומרון, גרשון מסיקה, משה זר ואחרים.

במהלך הסיור עלתה שוב ושוב סוגיית העיכוב באימוצו של דו"ח השופט אדמונד לוי.

בשיחה שקיימנו היום עמו התייחס ריבלין לסוגיה והבהיר את עמדתו בנושא. "עת קשה היא לישראל משום שהלחצים מכל העולם מגבילים את יכולותיה של ממשלת ישראל, גם אם מדובר בממשלה אוהדת ואף אוהדת מאוד את ההתיישבות".

"משום מה יצאה בעולם דיבתה של ההתיישבות כאילו היא המכשול לשלום. אני באופן אישי מסביר בכל פורום בעולם שהמכשול לשלום הוא סרבנותם של הערבים והעובדה שאינם רוצים אותנו כאן, אבל העובדה היא שזו התפיסה בעולם בעקבותיה קיים לחץ גדול על ממשלת ישראל", מסביר ריבלין בהתייחסו לסיבות שמובילות לסחבת באישור ואימוץ דו"ח השופט אדמונד לוי.

"בנושא הדו"ח אני אומר שלא פעם כאשר אנחנו רוצים לעשות דבר שמקרב את הקץ אנחנו מרחיקים אותו משום שאז אנחנו מביאים את האחרים לקום ולדרוש לא רק ביטול הדו"ח אלא גם את פירוק כל היישובים", מזהיר יו"ר הכנסת ומוסיף: "עלינו לחזק את הקיים תוך הקפדה על התנחלות במקום שלא יעורר סערות על עצם ההתנחלות. אנחנו יכולים להכשיר את המאחזים גם ללא דו"ח אדמונד לוי".

לדברי ריבלין יתכן שמבחינה בינלאומית נוח יהיה יותר למדינת ישראל להחיל את החוק הישראלי על כל יהודה ושומרון מאשר לאמץ את עקרונות דו"ח אדמונד לוי. לטעמו נכון יהיה מבחינתה של הממשלה להציב בפני עצמה את הדו"ח ולפעול על פיו, גם מבלי להכריז על כך קבל עם ועולם ובכך לעורר סערה בינלאומית נגד ישראל ונגד ההתיישבות. "לא צריך לבוא ולומר שמאשרים את דו"ח לוי. את ארץ ישראל מיישבים במעשים ולא בהצהרות", הוא אומר ומציין כי ערכו של הדו"ח הוא בכך ש"הוא מעניק למשרד המשפטים את הסיבות להבין מדוע אין צורך להיבהל מכל אותן טענות שהיו עד היום כאבן ריחיים על צווארה של ההתיישבות".

"אנחנו לא צריכים להביא דברים שיכולים להתפרש על ידי אחרים כהתגרות, וזו אכן לא התגרות, אלא שהממשלה יכולה לקבל את החלטותיה כפי שהיא צריכה", מוסיף יו"ר הכנסת.

באשר לעמדת נתניהו המתמהמה מלאשרר את סעיפי הדו"ח, אומר ריבלין כי התמהמהות זו נובעת ממציאות בלתי אפשרית בה לעיתים מוצאת ממשלת ישראל את עצמה "בין הפטיש ובין הסדן, בין רצונה להחזיק באידיאולוגיה של שלמות הארץ לבין הלחצים מחוץ לארץ".