נשיאת הצלב האדום בהאיטי
נשיאת הצלב האדום בהאיטיצילום: מיקי פריידן - דוברות מד"א

הכנס השנתי של מד"א לציון יום תנועת הצלב האדום הבינלאומי נערך השבוע, ובמהלכו אירח מד"א נשיאת הצלב האדום בהאיטי, ד"ר מישל אמדי ג'דאון, שכיהנה כשרת הבריאות של האיטי בזמן רעש האדמה הקטלני שאירע שם לפני כשלוש שנים.

רעש האדמה הקטלני תקף את האיטי ב-12 בינואר, 2010 בשעה 17:00. לרעידת האדמה, שנמשכה דקה אחת בלבד היו תוצאות הרסניות המתבררות עד היום: למעלה מ-200 אלף הרוגים, מספר דומה של פצועים ולמעלה ממיליון איש שאיבדו קורת גג.

עם היוודע דבר האסון, יצאו להאיטי צוותי מד"א לצד צוותי צלב אדום מרחבי העולם, שסייעו בטיפול בנפגעים ובחלוקת מזון ואמצעים. בנוסף, על מנת לענות על הצורך העצום בשיקום אורתופדי בהאיטי הוקם לאחר האסון מרכז שיקום אורתופדי שהקימו מד"א וביה"ח תה"ש בבירת האיטי, והוא פועל עד היום.

הכנס המיוחד שנערך השבוע בת"א לציון יום הצלב האדום הבינלאומי, עמד בסימן הסולידאריות והסיוע שהעניק מד"א לנפגעי רעש האדמה בהאיטי.

בין הנואמים בטקס היה ראש משלחת ICRC (הועד הבינלאומי של הצלב האדום) מר ז'אן פייר שרר, שציין בנאומו את תרגיל "נקודת מפנה 6" שבחן את יחסי שיתוף הפעולה עם ארגוני צלב אדום בעת אסון גדול, חלילה, בישראל, והחמיא למד"א על הפעילות האיכותית והמענה המהיר.

גם אנשי צוותי הסיוע שנסעו להאיטי להציל חיים ב-2010, נכחו בטקס המרגש. רס"ן ד"ר גיל עמית, רופא אורתופד שפעל בבית חולים שדה שהוקם ע"י צה"ל בהאיטי מס' ימים לאחר רעידת האדמה, הציג את קבלת ההחלטה לצאת להאיטי, את ההתארגנות בשטח, הקשיים והפעילות. רס"ן עמית סיכם את דבריו על רקע תמונה של אנשי רפואה של צה"ל בבית החולים מחזיקים תינוקות שנולדו בבית החולים מיד לאחר האסון, ואמר: "מה היא האיטי בשבילי? האיטי היא בשבילי תקווה. אמנם נהרגו אנשים ונקרעו משפחות אבל גם נולדו תינוקות ומתחילים מחדש.".

נציג משרד החוץ, אילן פלוס, מנהל מח' תכנון מדיניות ויחסי חוץ של מש"ב משרד החוץ דיבר אף הוא על שיתוף הפעולה הבינלאומי והסיוע של מד"א ושל ישראל בכלל בעולם.

נשיאת הצלב האדום בהאיטי, מישל אמדי ג'דאון, הדליקה נר זיכרון לזכר הנספים באסון, בעוד רבים ממשתתפי הכנס שהיו בהאיטי לאחר האסון, עומדים לדקת דומיה.

לאחר מכן, נשאה ג'דאון דברים, "אני מודה למד"א על ההזמנה לבקר בארץ ועל הכנס המיוחד שאורגן כאן למען האיטי. אני מבקשת להודות, במעמד כל הקהל הזה, למד"א ולביה"ח שיבא על פרויקט השיקום ששינה ושיפר את חייהם של עשרות אלפי נפגעי רעש האדמה בהאיטי".

תמ"ג דודי עבאדי, המתאם לצלב האדום במד"א, העניק לגב' ג'דאון תמונה למזכרת והודה לשותפים ולעוסקים במלאכה. מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, ציין כי "פועלה של הגב' ג'דאון מעוררת השראה. מדובר במבצע הומניטארי מורכב, שצפוי להימשך גם בשנים הקרובות. מישל ג'דאון מנהלת את המבצע ההומניטארי המורכב בעולם, ואני מודה לה על שבחרה לכבד אותנו בנוכחותה. אין ספק, כי יש ללמוד רבות מפעילותה ופועלה של מישל ג'דאון ובמד"א מודים על ההזדמנות שניתנה לנו להציל חיים ולהקל על סבלם של נפגעי הרעש".