יותר שוויון. ארדן
יותר שוויון. ארדןפלאש 90

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה אתמול (ראשון) לראש הממשלה בדרישה שישראל תפעל בשטחי B של הרשות הפלשתינית נגד אתרים לייצור פחמים "הממררים את חייהם של עשרות אלפי ישראלים", כלשונו.

באתרים אלה המכונים מפחמות שורפים הפלשתינים גזעי עץ והופכים אותם לפחמים. העשן שנפלט מהשריפה חושף את תושבי אזור זכרון יעקב, פרדס חנה, מצפה אילן, חריש ועוד, לסיכונים בריאותיים חמורים.

באזור המדובר בשטחי B פועלות כיום יותר מ-400 מפחמות. בשל העובדה כי מדובר בשטחי B לישראל אין כל יכולת לפעול במקום, אלא מטעמי ביטחון.

עד כה כל המגעים בין המינהל האזרחי לרשות הפלשתינית למניעת המפגע לא הועילו וכעת מבקש השר ארדן מראש הממשלה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני על מנת להגדיר את פעילות המפחמות כפוגעות בביטחון אזרחי ישראל. הגדרה שכזו תאפשר לישראל לפעול בשטח נגד אותן מפחמות מזהמות.

עד לפני מספר חודשים פעלו המפחמות בשטחי C בלבד, אך לאחר שהמשרד להגנת הסביבה בראשות השר ארדן הביא להריסתן, נפתחו מאות מפחמות בשטחים שבהם, כאמור, לישראל אין יכולת חוקית לפעול.

במהלך מבצע האכיפה שבו נהרסו ביום אחד יותר מ-30 מפחמות שפעלו באופן פיראטי וגרמו לזיהום אוויר קשה, פנו הפלשתינים לבג"ץ וזה העניק צו הגנה לשבע מפחמות עד שתתקבל החלטה בעניינם.

בצעד חריג הגיע הבוקר השר גלעד ארדן לאולם בג"ץ כדי לשכנע בעצמו את השופטים לאפשר למדינה לפעול נגד אותן 7 מפחמות בשטחי C. מאז מתן צו ההגנה ע"י השופטים ועד היום לא התקבלה כל החלטה ומדי לילה סובלים התושבים, הן בישראל והן ביהודה ושומרון, ממפגעי ריח ומזיהום אוויר. העשן הנפלט מהן מכיל, בין היתר, חומרים המזיקים לבריאות כגון פורמאלין, דיאוקסינים ועוד. לחומרים אלה השפעה קשה על מערכת הנשימה והם עלולים לגרום לסרטן. בעקבות המפגע הקשה, חלק מהתושבים כבר עקרו מבתיהם וכיום שוקלים תושבים נוספים לנטוש את האזור.

בנוסף לפעולות אלה, הורה השר ארדן לתגבר ולהדק את הפיקוח על המשאיות הנכנסות לשטחי יהודה ושומרון על מנת למנוע מעבר של גזעי עץ שחקלאים ישראלים מוכרים לבעלי המפחמות.

יצוין כי על כל 20 טון של גזעי עץ שבעלי המפחמות מקבלים מהחקלאים, הם מייצרים כ-4 טון פחם שנמכר בישראל בלבד. כיום בוחנים במשרד להגנת הסביבה אמצעים לאסור את מכירת הפחמים הללו בישראל.