ההתייעצות. אמש
ההתייעצות. אמשצילום: יהושע דסטון

המרכז העולמי של בני ברית והעמותה האקומנית למחקר תיאולוגי בישראל קיימו אמש במעלה החמישה בפרוזדור ירושלים - התייעצות סגורה בהשתתפות כמה עשרות אישים נוצרים מצפון אמריקה ואירופה.

מטרת ההתייעצות היתה לדון בעמדות האנטי-ישראליות השוטפות את הכנסיות הפרוטסטנטיות המסורתיות במהלך 20 השנים האחרונות ויותר. 

המטרה של וועדת התיאום, שאותה ייסדו לפני כשנתיים המרכז העולמי של בני ברית והעמותה האקומנית למחקר תיאולוגי בישראל – היא ליצור גשר והבנה  עם העולם הנוצרי  - כדי להביא לקירוב בין הכנסיות הנוצריות למדינת ישראל.

ההתייעצות עם הגורמים הנוצרים, תומכי ישראל, תימשך בימים הקרובים – והיא מתקיימת בעיתוי משמעותי במיוחד – כשבועיים אחרי ששבעה ארגונים יהודים מובילים בארה"ב – כולל ארגון בני ברית העולמי – ביטלו דיון משותף עם נציגים פרוטסטנטיים - לאחר שאלה שלחו מכתב לצירי הקונגרס בו דרשו לקיים הערכה מחדש של סיוע הצבאי האמריקאי לישראל, לקראת ביטולו האפשרי.

משתתפי הכנס הגיעו לישראל מארה"ב, קנדה, גרמניה, הולנד, פינלנד, נורווגיה, אוגנדה ובריטניה. הם משתייכים לכנסיות, שחלקן מגנות בצורה חריפה ביותר את מדינת ישראל.

במושב הפתיחה אמש נשא דברים הרב שלמה ריסקין, מייסד המרכז להבנה ושיתוף פעולה בין יהודים לנוצרים. הרצאתו עסקה בנושא "מדינת ישראל כרכיב בסיסי ביחסי יהודים-נוצרים היום".

לדבריו, יש להתמקד ברכיבים שמאחדים את הנוצרים והיהודים: אהבה לבורא עולם, חמלה, מוסריות ושלום. "מה שמאחד אותנו חשוב הרבה יותר ממה שמפריד. בעיקר כנגד האסלאם הפונדמנטליסטי, שמטיף לג'יהאד ולמלחמה"אמר הרב.

לדבריו, "על היהודים והנוצרים להשמיע קול מאוחד של אהבה לאלוהים ובכך נוכל לפנות אל האסלאם המתון, לחזק אותו, ולהציע לו להצטרף אלינו". הרב ציין, כי בית לחם הפכה לעיר רפאים  לנוצרים כיום. שכן, מרבית הנוצרים שם גורשו.

הכומר ד"ר פאול ווילקינסון מאנגליה, המשתייך לכנסייה קטנה התומכת בישראל, אמר כי האסלאם הגיע היום לעמדה שבה העולם מפחד לגנותו.

לדבריו, מנהיגים אנטי ישראליים תופסים היום עמדות מפתח והשפעה בכנסיות. הוא דיבר על כך שישנן כנסיות הטוענות היום שישו היה בכלל פלשתיני ולא יהודי ועל כך שהעולם הערבי תובע את ישו לעצמו. הוא מתח ביקורת נוקבת על המגמות היום בכנסיות הפרוטסטנטיות  - בכל הקשור לתעמולה החריפה המתנהלת נגד ישראל. לתעמולה זו שותפים גורמים אסלאמיים ופלשתיניים.