מחשב
מחשברויטרס

המרכז לחישוביות עצבית ומרכז אדמונד ולילי ספרא לחקר המוח באוניברסיטה העברית, יקיים החל ממחר ובמהלך השבוע כנס מיוחד לרגל 20 שנה לפעילות המרכז הפועל כיום בתוך מרכז אדמונד ולילי ספרא לחקר המוח.

בכנס ישתתפו עשרות חוקרים מובילים מהארץ ובעולם שרכשו את השכלתם במרכז וכן חוקרים בינלאומיים בולטים מובילים במדעי המוח בעולם ומדענים בחזית המחקר המדעי בתחום חקר המוח וביניהם חתן פרס נובל לפרואה, חתן פרס נובל לרפואה פרופ' ברט סאקמן, שזכה בו על גילוי ופיתוח דרכים חדשות להבנת ולהפעלת מנגנוני התעלות היוניות, האחראיות להעברת מידע בגוף החי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש המרכז לחישוביות עצבית ואחד מיוזמי הכנס פרופ' נפתלי תשבי, שסיפר על הכנס ומה שמאחוריו, ובין השאר גם על הקשר ההולך ומתהדק בין המוח למחשב. לדבריו כיום מתחזקת ההבנה שהמחשב משקף את היכולות הביולוגיות שמציג המוח אך בדרכים שלו.

באשר לאפשרות שמחשב יחליף בעתיד מוח אנושי אומר פרופ' תשבי כי המציאות הזו קיימת כבר כיום ואין צורך לחזות פני עתיד כדי לראות את הדברים קורים. "המחשב והמוח נמצאים בקשר סימביוטי הדוק יותר ויותר", הוא אומר ומציין שגם אם המחשב לא יחליף את האדם הרי שעיבוד המידע הממוחשב יהפוך יותר ויותר מרכזי בחיי האדם. זאת לבד מהיום המחשב מודל לימודי עבור לימוד המערכות המורכבות של מוח האדם.

"כולנו עובדים עם מחשבים ורואים במוח מחשב שאנחנו עדיין חלוקים מלהבין ולחקות אותו, ובעתיד הנראה לעין נגיע לכך שהמחשב יגיע לכוח חישוב גדול לאין ערוך מזה של המוח. המטרה היא להבין גם איך המוח עושה את הדברים מבחינת הדרך שבה הוא עובד וזו מטרתו המרכזית של המרכז".

באשר לחשש המטריד את האנושות בעשורים האחרונים בדבר האפשרות שהמחשב יחליף לחלוטין את האדם, אומר פרופ' תשבי שאמנם כיום המחשב הרבה פחות מונחה על ידי האדם בפעילותו מכפי שהיה בעבר, אך הוא עדיין אינו עצמאי שהרי רצון ויצירתיות עצמאית עדיין אינם קיימים בהם.

עם זאת תחום מרכזי משמעותי הוא תחום הפעלת מחשב באמצעות המוח, תחום שמאפשר סיוע למוגבלים בגופם לשוב לתפקוד. תחום זה גובל במידת מה בתחום קריאת המחשבות על ידי מחשב. לדברי תשבי התחום הולך ומתפתח ומחשב מצליח כיום לזהות תנועות חשמליות מסוימות במוח ולתרגמן לפעילות מעשית. תחום זה, להערכתו, ילך ויתפתח לצד פיתוח האמצעים שיעבירו מידע בין האדם למחשב באופן ישיר.

הכנס שכאמור ייפתח מחר, יכלול גם ערב לזכרו של חתן פרס ישראל פרופ' שלמה בנטין, ממקימי המרכז לחישוביות עצבית וחלוץ בתחום רישום גלי המוח, סימפוזיון לרגל 20 שנה לפעילות המרכז ובו הרצאות של בוגרי המרכז, סימפוזיון בנושא מוח וראייה לכבוד פרופ' שאול הוכשטיין וסימפוזיון בנושא חזית החישוביות העצבית.