בית פגוע מרקטה בדרום
בית פגוע מרקטה בדרוםצילום: פלאש 90

מצוקותיהם של אנשי הדרום הנמצאים תחת ירי הרקטות מרצועת עזה אינן מסתכמות בסוגיה הביטחונית, אלא גולשים לכל תחומי החיים, כולל זה הכלכלי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם טלי לרנר המלווה כלכלית משפחות במצוקה מטעם ארגון 'פעמונים'.

לרנר, המתגוררת גם היא באזור המותקף בהיותה תושבת ניר משה שבחבל אשכול, מספרת כי בישוב שלה המציאות מורגשת בעיקר באזעקות המתריעות מירי. ברקע דבריה נשמעים קולות מסוקי צה"ל העושים את דרכם מהרצועה ואליה.

בדבריה היא מדגישה כי הקושי אינו רק הירי עצמו. "זה לא רק הנפילות. זה חוסר הביטחון האישי, חוסר הידיעה לגבי הצפוי מחר, מה יהיה במערכות החינוך והעבודה".

לרנר מפרטת את המצוקות בהן היא נתקלת כשהיא פוגשת את המשפחות קשות היום שבדרום: "אם כאימא שיש לה ילדים ומערכת החינוך מתבטלת עולה השאלה אם יפצו אותה או לא, כמה פעמים יסכים הבוס שלה לקבל היעדרויות... ראשי הרשויות מחליטים בצדק לבטל לימודים מחשש להקפצות שמתרחשות באמצע היום. אתמול בבאר שבע החזירו ילדים באמצע היום, בשדרות ובשער הנגב החזירו ילדים הביתה בשמונה בבוקר... הורים יוצאים לעבודה ומקבלים פתאום טלפון 'בואו חזרה לקחת את הילדים שלכם'. חוסר הביטחון הזה משפיע מבחינה כלכלית מאוד".

לקושי היומיומי הזה מוסיפה לרנר את קשיי המיגון שגם עלותו גבוהה עבור מי שמבקש למגן חדר בביתו באופן פרטי כי הבית אינו בטווח שאותו החליטה המדינה למגן. לרנר מזכירה שבעבר ההחלטה חלה על טווח שלושה וחצי קילומטרים, כיום מדובר בשבעה קילומטרים שימוגנו, אך המציאות היא שאנשים אינם חיים בביטחון במרחק של ארבעים קילומטרים מגבולות הרצועה, והמשמעות עבור רבים היא רצון למגן באופן אישי. "אף אחת מהערים לא עברה תהליך של מיגון בבתים הפרטיים", היא מזכירה.

מיגון אישי ברבים מהמקרים אינו זוכה לסיוע מהרשויות שגם כך מצבן הכלכלי אינו פשוט בהיותן רשויות פריפריה. לרנר מציינת שמחירו של מיגון מסוג זה נאמד בכעשרים וחמישה אלף שקלים לפחות למשפחה.

עוד מוסיפה לרנר ומתארת את שגרת קושי החיים בדרום כשהיא מזכירה את ירי הגראד הבוקר לעבר נתיבות, גראד שפגע בין שני בתים. "הבתים לא ממוגנים. הילדים יוצאים לבתי הספר שגם הם ממוגנים באופן חלקי והתוצאה היא חוסר וודאות גדולה מאוד. ההחלטה להשאיר ילד לבד בבית לא ממוגן, ההחלטה אם למגן בית, ההחלטה איך לנהוג כשיומיים עובדים ויומיים לא, ההחלטות הללו קשות מאוד", מספרת לרנר ומדגישה את עבודתם של מתנדבי 'פעמונים' בסיטואציה המיוחדת של ישובי עוטף עזה, עבודה שמתמקדת באופן בו ניתן להתמודד כלכלית מול כל הקשיים, "מלמדים אותם תכנון כלכלי של הוצאות והכנסות בצורה שתאפשר להם לעמוד במשימות שהחיים מציבים להם".

לדבריה גם משפחה בה שני ההורים עובדים המתפרנסים בכבוד מגיעה למצוקות כלכליות שנובעות גם מיוקר המחייה וגם מחוסר הידע כיצד לתכנן את צעדיהן הכלליים. בהקשר זה היא מזכירה שאלות נוספות המטרידות משפחות אותן היא פוגשת – "האם להוציא את כל החסכונות למגן חדר? מה יקרה אם אחר כך יאבדו את מקום העבודה שהרי סגירת עסק היא תופעה נפוצה. יש משפחות שרוצות לעבור מתוך טראומה של הילדים, אבל לא יכולות לעשות זאת בגלל הקושי הכלכלי".