לנקות "נקי"
לנקות "נקי"פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס הרב יהודה עמיחי, ראש מכון התורה והארץ, לפולמוס הירקות החרקים וחומרי ההדברה.

כזכור, לפני ימים אחדים פרסם הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, הודעה ולפיה הירקות המוגדרים כנטולי חרקים בעייתיים שכן הם מכילים בתוכם חומרי הדברה ברמה גבוהה ומסוכנת. הרב עמאר אף פרסם שורת הנחיות כיצד לנקות ירקות עלים ללא ריסוס מבלי להזדקק לירקות המוגדרים כנטולי חרקים.

הרב יהודה עמיחי התייחס לדבריו של הרב עמאר וקבע כי מדובר בקביעות מעודדות מאוד שכן "אנחנו כרבנים פועלים לכיוון של מניעת חומרי הדברה, בעיקר מאז הגירוש מגוש קטיף, כי בגוש קטיף היו פחות חומרי הדברה משום שהקרקע הייתה נקייה יותר מאשר בשאר חלקי הארץ".

הרב עמיחי מספר כי לפני כשנה או שנתיים פנה לרבני העדה החרדית ואף לרבנות הראשית בהצעה לפרסם הודעה משותפת הקובעת כי רמה גבוהה של חומרי הדברה מהווה בעיה הלכתית מטעמי 'ונשמרתם' פשוטים, אך המענה היה דחייה של הבקשה שכן לטעמם כשרות נוגעת אך ורק לסוגיית החרקים ולא לסוגיות הבריאותיות הנלוות. "משום כך מאוד משמח שהרב עמאר הגיע למסקנה שצריך להזהיר מהחומרים הללו".

עם זאת מציין הרב עמיחי כי יש לדעת במה דברים אמורים. בעוד ירקות הנמכרים בשוק בתפזורת לרוב אינם עוברים בדיקות בריאותיות הרי שירקות הנמכרים בחו"ל עוברים בדיקה נוספת על ידי הגורמים הקולטים את הסחורה בחו"ל על מנת לוודא שרמת חומרי ההדברה אינה גבוהה בהם.

כך גם, מספר הרב עמיחי, חברות גדולות כדוגמת 'חסלט' ו'ירוק מן הטבע' משקיעות זמן רב ומשאבים לא מעטים סביב המאמצים לייצר ירק נטול חרקים ללא חומרי הדברה. לשם כך, מגלה הרב, מופעל בשדות מכשיר הדומה באופן הפעלתו לשואב אבק. הוא מועבר בשדות על היבולים ושאב מהם את החרקים. מדובר במכשיר שהומצא במיוחד עבור ציבור שומרי התורה והמצוות שכן בכל מקום אחר לא מוכרת בעייה כלשהי סביב אכילת חרקים.

בהמשך דבריו מתייחס הרב עמיחי גם להדברה ביולוגית שבה משלחים החקלאים חרק אחד במשנהו על מנת לחסל את החרק המזיק. הבעיה הצפויה בפתרון שכזה היא הישארותו של החרק הטורף בירק, כך שאין רווח במהלך. זאת לבד מהעובדה שעל מנת לקיים מלחמת חרקים שכזו יש לשתול בצמידות לירקות שורת ירק אחרת שבה גדל החרק הטורף, וקרבה שכזו מהווה בעיה חמורה של כלאיים.

לנוכח כל זאת מסכם הרב עמיחי ואומר כי חשוב וטוב שהרב עמאר מדגיש את הבעיה ההלכתית הטמונה בשיווק מזון שאינו בריא, אך עם זאת יש להכיר את המציאות בכל מפעל ומפעל בפני עצמו ולהכיר את ההבדלים בין מפעלים המשקיעים רבות בפעילות להסרת חרקים ללא חומרי הדברה לבין המציאות בשדות שאינם בבעלות מפעלים שכאלה.