השופטת בייניש
השופטת ביינישפלאש 90

חמישה מידידי מכון ויצמן למדע הוכתרו אתמול (שני) במסגרת המושב השנתי ה-64 של מועצת המנהלים של המכון, בתואר ד"ר לשם כבוד.

החמישה הם: פרופ' גיאורג קליין, שמשון הראל, ד. רונלד דניאל, רְנֵה ברגינסקי, ונשיאת בית-המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש.

בהסבר המכון להחלטה נכתב כי דורית ביניש היא האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד נשיאת בית המשפט העליון בישראל. היא חתרה לאורך כל חייה המקצועיים לבסס חברה סובלנית ופתוחה ולבצר את המערכת המשפטית. בשנת 1982 התמנתה למשנה לפרקליט המדינה, וב-1989 קודמה לתפקיד פרקליטת המדינה, והייתה לאשה הראשונה במשרה זו. בשנת 1995 נבחרה פה אחד כשופטת בית המשפט העליון. בתפקיד זה קבעה כי אפשר לפסול ראייה שהושגה שלא כדין, ועוד פסיקות רבות המעגנות כללים וסייגים בתחומי ביטחון, זכויות האדם (והילד), זכויות סוציאליות, שוויון בפני החוק וחופש הביטוי.

פרופ' גיאורג קליין  הוא בין חוקרי הסרטן המובילים בעולם והומניסט בעל אופקים ותחומי עניין רחבים. קליין הינו חבר באקדמיה המלכותית השוודית למדעים. הוא זכה בפרסים ובתארי כבוד יוקרתיים: פרס גריפיל (1974), פרס הרווי (1975), פרס גֵרדנר (1976), פרס סְלון (1979), מדליית הזהב על-שם רוברט קוך (1998) ועוד.

שמשון הראל נודע זה ארבעה עשורים כדמות מוערכת בקהילה העסקית הישראלית, והיום - כמנהיג בולט בקרב משפחת מכון ויצמן העולמית. הראל, יליד ותושב חיפה, מכהן כיום כשותף וכמנכ"ל של חברת אמריקה-ישראל להשקעות בע"מ, חברה המתמחה בהשקעות נדל"ן ובבניית שכונות מגורים בישראל ובחו"ל.

ד. רונלד דניאל הצטרף ב-1957 לחברת מקינזי בניו יורק, למה שהיה אז ארגון לייעוץ אסטרטגי בן 110 יועצים, שפעל בארה"ב בלבד. היום הוא מכהן כחבר מועצת המנהלים – ובעבר היה גם מנהל שותף – של החברה, שאותה ניווט למעלה מחמישה עשורים והוביל למעמד של חברה עולמית, המעסיקה כ-8,000 עובדים ב- 99 סניפים. דניאל הוא תומך מסור ומתנדב בשורותיהם של ארגונים חשובים שלא למטרות רווח, ביניהם אוניברסיטת הרווארד ומכון ויצמן למדע.

רְנֵה ברגינסקי  הוא איש עסקים, נשיא ויושב הראש של החברה לניהול פיננסי שהקים בציריך, InCentive Asset Management AC. קודם לכן כיהן 20 שנה כמנכ"ל הבנק השוייצרי Sal. Oppenheim Jr. & Cie. ברגינסקי נודע גם כאספן של כתבי-יד וספרים עבריים מאויירים נדירים.  בשנת 2010 הקים מכון ויצמן למדע את המרכז על-שם ברגינסקי לשילוב בין מדעי הטבע למדעי הרוח.