מסכמים עניינים. ישי ושטייניץ
מסכמים עניינים. ישי ושטייניץפלאש 90

שופטי בג"ץ, המשנה לנשיא מרים נאור והשופטים עוזי פוגלמן ואורי שוהם, דחו את עתירת התנועה לאיכות השלטון, אשר דרשה להדיח את שרי הפנים והאוצר בעקבות דו"ח המבקר על אסון השריפה בכרמל.

השופט פוגלמן אשר כתב את חוות הדעת העיקרית הדגיש, כי "בית המשפט יתערב אפוא בהחלטת ראש הממשלה להעביר שר מכהונתו רק כאשר מדובר בהחלטה החורגת ממתחם הסבירות, שהוא רחב עד מאד".

פוגלמן הדגיש, כי "אין מדובר בחשדות למעשים פליליים, ואין אף כל טענה לליקוי ערכי או פסול מוסרי שנפל בהתנהלות השרים. טענותיהם של העותרים מתייחסות לביקורת על תפקודם של השרים, ולקביעות בדו"ח מבקר המדינה בעניין אחריותם למחדלים. להשקפתי, לא ניתן לגזור גזירה שווה מפסיקתו של בית משפט זה ביחס לחובת הפעלת הסמכות ביחס לשר שהוגש נגדו כתב-אישום, למצב שבו שר נושא באחריות למחדלים בתחום המקצועי של הפעלת סמכותו. זאת, משום שההחלטה אם להעביר שר מכהונתו מטעמים מקצועיים – גם אם נניח כי הוא כשל בתפקידו – ניצבת בלב סמכותו של ראש הממשלה כחלק מהפררוגטיבה שלו בניהול הממשלה".

"אין אפוא עילה להתערב בהחלטת ראש הממשלה שלא להעביר את שרי הפנים והאוצר מכהונתם על רקע הביקורת על תפקודם שהובאה בדו"ח מבקר המדינה, ותחת זאת – לפעול להפקת לקחים מערכתית", קבע פוגלמן.

בסיכום חוות דעתו, שזכתה להסכמת חבריו, קבע השופט פוגלמן, כי "מצאנו כי אין עילה להתערבות שיפוטית בהחלטת ראש הממשלה שלא להעביר את השרים מכהונתם, על רקע ממצאי דו"ח המבקר והמלצותיו. הדגשנו כי אין בהכרעתנו זו משום נקיטת עמדה ביחס למשמעויות הציבוריות שנושא עימו דו"ח המבקר, על ממצאיו והמלצותיו. הכרעתנו בעתירות דנן היא במישור הדין וההלכה הפסוקה. ההכרעה השיפוטית לחוד, ומשפט הציבור לחוד".