הרב אליהו בן דהן
הרב אליהו בן דהןצילום: פלאש 90

בכנסת ה-19 יעמדו בראש שתי מפלגות נשים בעלות רקורד "פמיניסטי" ארוך שנים, שלי יחימוביץ' וזהבה גלאון, בנוסף צפויות לכהן בכנסת כמה ח"כיות נוספות הנחשבות ללוחמניות בתחום זה, כמו יעל גרמן מרשימתו של יאיר לפיד.

אולם, נראה שהן ייתקלו בח"כ אחד לפחות שיאתגר חלק מהמהלכים שלהן: זהו הרב אליהו בן-דהן, מי ששימש כמזכיר בתי הדין הרבניים במשך כ-20 שנה, ונבחר למשבצת מספר 2 ברשימת האיחוד הלאומי אמש.

בראיון בלעדי עם ערוץ 7 אומר הרב בן דהן: "ערכי משפחה צריכים לקבל מקום גדול בסדר היום שלנו, משום שהמרכיב הבסיסי של כל עם הוא התא המשפחתי".

 "יש לי כל מיני רעיונות להצעות חקיקה", הוא מספר. "לדוגמה, בכל הנושא של הילדים. כמנהל בתי הדין נחשפתי למציאות מאוד בעייתית בתחום של מאבקים בין בני זוג על חשבון הילדים. אם לתת דוגמה קיצונית: קורה ש'בדיוק' כשאבא צריך לקבל את הילד להסדרי ראייה, 'בדיוק' באותו זמן לילד לא החליפו חיתול, או שיש לו שלשול כביכול ואין בגדים להחלפה, והאבא חוזר במפח נפש הביתה ולא יכול לקבל את הילד אליו".

"יש לי חלום להקים גוף, נקרא לזה בשם הזמני 'הוצאה לפועל להסדרי ראייה'. הרי כיום, אם יש חוב ממוני בין בני זוג ובן הזוג לא משלם, הצד הזכאי הולך להוצאה לפועל שתאכוף את פסק הדין. עכשיו, כאשר בית דין או בית משפט קובע שהאבא צריך לראות את הילד בליל הסדר, למשל, או בשבת, אין גוף במדינה שעוזר למימוש הזכות הזו. צריך לקום גוף שתפקידו לדאוג שהפסיקות המשפטיות מתממשות. בהרבה מאוד מקרים זה לא מתבצע, ומי שנפגע זה בעיקר הילדים".

הרב בן דהן מאשר כי לאחר עשרות שנות פעילות מוגברת של "ארגוני נשים" מטעם "הקרן החדשה לישראל", תופעה תלונות השווא נגד גברים הגיעה למימדים נרחבים. "יכול להיות שאשקול לבצע חקיקה שמי שמגיש תלונת שווא, שיתברר שהיתה תלונת שווא, ייענש בחומרה גדולה יותר", הוא אומר. "זו מציאות איומה ונוראה, מה שמתרחש בתחום הזה. יש אמירה כזו, שכאשר אישה מגיעה לעורך דין או טוען רבני, אומרים לה 'קודם כל תגישי תלונה שהוא התעסק עם הבנות. עכשיו הוא יורחק מהבית אוטומטית לשלושה חודשים, ושיחפש את החברים שלו'. זו תופעה רחבה".

הרב בן דהן גם רואה בחיוב את הרעיון לבטל את הוועדה לקידום מעמד האישה, שהוקמה ע"י ח"כ-דאז נעמי חזן, והוועדה לזכויות הילד, שהוקמה ע"י תמר גוז'נסקי, ולהקים במקומן ועדה לענייני משפחה. "כל מה שצריך לעשות בתחום זה", הוא אומר, "אתן לו את ידי, ואף אשתדל להיות המוביל".

הרב בן דהן מציין, כי לאחר שארגוני נשים טענו במשך שנים כי בישראל יש לא פחות מ-100 אלף נשים מסורבות גט, ערכו בתי הדין הרבניים סקר ממנו עלה כי המספר האמיתי של המסורבות הוא 180, בזמן שיש 190 גברים מסורבים. "מכיוון שאני מכיר את הנתונים היטב, יהיה קשה לעבוד עלי", מוסיף בן דהן.

הרב בן דהן תומך בביטולה של "חזקת הגיל הרך" הקובעת כי ילדים יועברו באופן אוטומטי לידי האמא בעת גירושין. "בוועדת שניט שהקים משרד המשפטים בכדי לדון בנושא היו שני נציגים לבתי הרבניים ועמדתנו היתה שיש מקום לבטל את החזקה הזו", הוא מציין. לדבריו, הוא לא מודאג מההתנגדות של חברות כנסת מסוימות לביטול החזקה. "זה לא עניינן. ההחלטה היא של שר המשפטים והוא החליט לאשר את ההמלצות. אני חושב שלצערי הוא בסוף לא אימץ אותן לגמרי והשאיר את העניין קצת באוויר אבל ברגע שיאשר וינחה את בתי משפט לפעול בהתאם, עם כל הכבוד יש פה החלטה".

הרב בן דהן חושב שלבתי הדין הרבניים יצא שם רע, ולא באשמתם. "אני אגיד לך משפט – את בתי הדין אוהבים לשנוא. זה לא ייאמן! עם כל הכבוד, חלק גדול מהעניין נבע גם מארגוני הנשים. הם מצאו לעצמם כר נרחב לפגוע בבתי הדין הרבניים. אבל אפילו מחקר של מחלקת המידע והמחקר של הכנסת מצא שבתי הדין מתפקדים יותר טוב מאשר בתי המשפט. גם כמות התלונות על שופטי בתי המשפט למשפחה גדולה יותר מפי 2 מהתלונות על בתי הדין הרבניים".

"רק בשבת האחרונה", הוא מספר, "היה בעיתון ראיון עם פרופ' שחר ליפשיץ מבר אילן שבו הוא בא בטענות לארגוני נשים ושאל אותם אם תפקידם לייצג את הנשים כמו שעורכי דין מייצגים לקוחות, או שהם דואגים לאינטרסים של המשפחה, ואז צריך לדבר גם על מקרים שבהם נשים אינן נוהגות כראוי. הנושא קרוב לליבי ובהחלט אשקול לקדם ולעודד ארגוני נשים יותר שמרניים".