נתניהו ובאן קי מון
נתניהו ובאן קי מוןפלאש 90

המאמצים הבינלאומיים להביא להפסקת אש בין ישראל לחמאס נמשכים וביתר שאת. במקביל לדיונים העקיפים המתקיימים בקהיר בין נציגי ישראל והחמאס מגיע היום לישראל מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ויקיים שורת מפגשים עם בכירים ישראליים בניסיון למצוא מתווה שיוביל להפסקת אש.

את ביקורו יפתח מזכ"ל האו"ם בפגישה מדינית עם נשיא המדינה, שמעון פרס, במשכן הנשיא בירושלים. השניים צפויים לשוחח בין השאר גם על הסוגיה האיראנית שמעט נשכחה בשל אירועי הימים האחרונים.

לאחר המפגשים הישראליים צפוי מון להגיע לרשות הפלשתינית ולהמשיך במאמצי התיווך בין ישראל לחמאס.

נזכיר כי הפערים בין עמדות הצדדים כפי שהגיעו לאוזני התקשורת הם עמוקים מאוד. חמאס דורש התחייבות ישראלית להפסקת הסיכולים והחיסולים, פתיחת כל המעברים לרצועה והסרת מה שהוא מגדיר כמצור על עזה. מוממחי ביטחון ומדיניות קובעים כי דרישה שכזו לא תוכל להתקבל על ידי ישראל גם לו חלילה הייתה מפסידה במערכה בדרום שכן המשמעות היא הברחות אמל"ח באין מפריע לרצועה מכל כיוון אפשרי.

מנגד הדרישה הישראלית היא הפסקה מוחלטת של הירי מכיוון הרצועה, דרישה שלה לא יוכל חמאס להתחייב משום שאינו שולט על ארגונים סלפים, ארגוני הג'יהאד האסלאמי ואל קעידה שברצועה. חמאס לא יכול להתחייב בשמם על דבר, זאת לבד מהקושי המצרי להתחייב שלא יהיה ירי מכיוון סיני לעבר ישראל שכן גם הממשל המצרי אינו שולט במרחבי סיני ועסוק במצוקותיו הפנימיות. כל זאת בה בשעה שישראל דורשת ערבויות בינלאומיות להתחייבויות החמאס, וביניהן גם ערבויות מצריות.

לצד כל אלה גוברת הדרישה בזירה המדינית והצבאית לצד דרישתם של נציגי תושבי הדרום שלא להפסיק את המהלך הצבאי כל עוד לא הושלם ולא הונחלה מכה ניצחת לחמאס. בתקשורת הישראלית מובאות תזכורות מדבריו של נתניהו עצמו בימי מבצע 'עופרת יצוקה' כאשר טען שצה"ל נכון להשלים את המלאכה מול חמאס אך הדרג המדיני, אז בראשותו של אהוד אולמרט, מונע ממנו לעשות כן. כעת יצטרך הוא לעמוד בדרישותיו שלו מול הממשלה הקודמת.