פגיעת רקטה בשדרות. ארכיון
פגיעת רקטה בשדרות. ארכיוןפלאש 90

מוקד מידע משפטי לתושבים שנפגעים ממתקפת הטילים מעזה, נפתח ע"י הפורום המשפטי למען ארץ ישראל שגם פרסם הנחיות בנושא דיני עבודה לתושבי הדרום שנאלצו בעקבות המצב הביטחוני להיעדר מעבודתם.

ההנחיות נוגעות להיעדרות מהעבודה במצב חירום, בפיטורין עקב היעדרות ובשכרו של העובד בתקופת ההיעדרות.  

"בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006, נקבע כי לא ייפגעו זכויותיו ומעמדו של עובד הנעדר ממקום העבודה עקב מצב החירום. על פי החוק, חל איסור על מעביד לפטר עובד עקב מצב החירום. מעביד העובר על הוראות החוק צפוי בשל כך לקנס וכן לתביעת פיצוי מצד העובד", מבהירים חברי הפורום המשפטי.

בעניין השכר נקבע בחוק כי במהלך "התקופה הקובעת", שהוכרזה על פי החלטת שר התמ"ת כמצב חירום בכל הנוגע לענייני עבודה, עובד הנעדר ממקום עבודתו עקב מצב החירום זכאי לדמי חירום כאילו הוא עבד בתקופה זו. מודגש בחוק כי במקרה בו חלות על עובד הוראות הסכם קיבוצי בעניין הזכות לשכר בתקופת חירום, או אז החוק בא רק להוסיף על זכויותיו על פי ההסכם הקיבוצי ולא לגרוע מהן.

על פי הנחיות משרד התמ"ת, תושבי הדרום המתגוררים במרחק של עד 7 ק"מ מרצועת עזה יזכו לפיצוי מלא עקב היעדרות ממקום העבודה בהתאם להנחיות פיקוד העורף. באזורים הנמצאים במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה, בהם הוכרז מצב מיוחד, יפוצו הורים לילדים עד גיל 14 שנאלצו להיעדר מעבודתם עקב סגירת מוסדות החינוך

עובד הסבור כי זכויותיו על פי חוק מופרות בידי מעבידו, רשאי לפנות בעניין לבית הדין האזורי לעבודה, להגיש תלונה ליחידה לאכיפת חוקי העבודה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה – בטלמסר מס' 1-800-354-354, להיעזר בארגון העובדים אליו הוא שייך, וכן לפנות בכל שאלה למוקד המידע באתר הפורום באינטרנט ובפייסבוק [email protected].