לבנון. בעיית הפליטים קיימת
לבנון. בעיית הפליטים קיימתפלאש 90

הקשר בין ההתנתקות למלחמת לבנון השנייה איננו חד משמעי, ובכל זאת רבים בישראל לא היו יכולים להשתחרר מהתחושה שתכנית ההתנתקות היא שנתנה למחבלים בלבנון את התחושה שאפשר.

אובדן ההרתעה מול חיזבאללה בצפון, אשר התחיל ביציאה החפוזה והבעייתית מלבנון עוד בשנת 2000, התחזק מאוד עם ביצוע תכנית ההתנתקות. בחיזבאללה היה מי שחשב שבדיוק באותה הדרך בה גירשו הפלסטינים את יהודי גוש קטיף וצפון חבל עזה מישוביהם ניתן יהיה לגרש את ישראל גם מהשטח המכונה "חוות שבעא", ואשר לדעתו של חיזבאללה הוא חלק בלתי נפרד משטחה של לבנון. המחשבה הזו, אגב, לא הייתה משוללת כל יסוד, ובישראל כבר היה מי שהעלה את רעיון העוועים לשאת ולתת עם ממשלת לבנון על העניין, ולמעשה להביא את מחבלי חיזבאללה עד לשיפולי הר דב.

בכל מקרה, מעודד מתוצאותיה של ההתנתקות פתח חיזבאללה במערכה נגד ישראל עם חטיפת שני חיילי צה"ל ומתקפת הרקטות לאורך כל הגזרה הצפונית, מתוך הנחה שישראל איננה מסוגלת, ובעיקר איננה רוצה, לתקוף ברצינות בחזרה. מלחמת לבנון השנייה היתה כישלון מהרבה בחינות אולם בתחום אחד היא הצליחה. נחישותו של צה"ל להחריב אזורים שלמים בדרום לבנון ובבירה בירות הביאה לכך שללבנונים יצא כל החשק לחוות מבצע נוסף שכזה. בעברית קוראים למצב הזה "הרתעה". חיזבאללה הבין מה יהיה מחירה של תקיפה ישראלית והחליט במהלך השנים האחרונות שלא להתגרות בצה"ל ובישראל יתר על המידה.

אולם, אפקט הפחד הזה, אשר הוביל את האסטרטגייה של חסן נסראללה וחבריו בלבנון מאז תום מלחמת לבנון השנייה, עלול להתפוגג ממש בימים אלו. החלטתה של ישראל לסיים את מבצע "עמוד ענן" תוך זמן קצר יחסית ותוך הימנעות מגביית מחיר משמעותי מהאוכלוסייה האזרחית בעזה (לא מחיר דמים, מחיר של פגיעה בתשתיות, הרס, וחזרה אחורה מבחינת התפתחות אורבנית) עשויה בהחלטת לגרום להרמת ראש של חיזבאללה בצפון. העובדה שישראל גבתה מארגוני הטרור מחיר אנושי כבד איננה מרתיעה איש בצד השני. תרבות ה"שאהידיות", שבה אין לאדם דבר מה נכסף יותר מאשר להפוך לשאהיד, מעקרת מתוכן את דרך ההרתעה הזו. הרתעה יכולה להיות מושגת רק דרך פגיעה כואבת, אך לא הורגת, באוכלוסייה כולה.

שתי הרקטות שנורו אמש מלבנון לעבר ישראל, ואשר נחתו סמוך למטולה אך בצידו הלבנוני של הגבול, מהוות אות אזהרה חשוב לישראל ולמקבלי ההחלטות. הססנות מדינית וצבאית כמו זו שננקטה על ידי השילוש הבלתי קדוש נתניהו-ליברמן-ברק במהלך מבצע "עמוד ענן" אסור שיחזרו בתקופת כהונתה של הממשלה הבאה, יעמוד בראשה מי שיעמוד.