ח"כ אורבך.
ח"כ אורבך.פלאש 90

ח"כ אורי אורבך מתנגד להחלטת האקדמיה ללשון שקבעה כי צריך לומר ראשת הממשלה, ראשת העיר וכך לגבי כל תפקיד בו נושאת אישה.

"בעיניי זה פוליטיקלי-קורקט חנף ומיותר. הרי אין ראש זכר וראש נקבה, ומותר לפעמים שבשפה יהיו תארים רק בלשון זכר", כך אורבך בעמוד הפייסבוק שלו.

אורבך הסביר כי יש מילים בהם השינוי הוא הגיוני, "אלופה, נגידת בנק ישראל, רב טוראית (או שמא: רבת טוראי? לא יודע) אבל ראשת עירייה? נפלתם על הראשה?", שאל ח"כ אורבך.

המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הפכה לפורצת דרך כששלחה שאילתה לאקדמיה ללשון, כיצד הוגים את שמה כמשנה לנשיא בית המשפט.

דיון מעמיק שנערך באקדמיה הוליד תוצאות מעניינות וכעת באופן רשמי אפשר ליצור צורות נקבה לכל בעלת תפקיד, תואר ודרגה שנושאת אישה.

אישה המכהנת בתפקיד ראש הממשלה תיקרא ראשת הממשלה, בראשות עיר - ראשת העיר ולגבי השופטת נאור, היא תיקרא המשנָה לנשיא.

גם בצה"ל חיילות צעירות בדרגת רב-טוראי ייהפכו לרב-טוראית, רבת סרן ואפילו ראש אגף כח האדם, האלופה אורנה ברביבאי, יכולה להיות רגועה כי דרגתה קיבלה תוקף רשמי גם בשפה העברית.

המזכירה המדעית של האקדמיה ללשון, רונית גדיש, הסבירה כי "בשפה העברית לאורך הדורות נוצרו צורות נקבה לשמות המציינים תפקידים ושמות תואר המיוחסים לנשים, כגון מלכה, נביאה, רבנית ושַׁלּיטה".

גדיש אמרה כי "גם בימינו ישנן מילים רבות המתארות תפקידי נשים: חשבת, ספרית, חזאית, שדרנית, שגרירה, אלופה, פרקליטה, כוכבת, קנצלרית, מנכ"לית ועוד. לכן ברוח זו אין האקדמיה רואה כל טעם לפגם ביצירת צורות נקבה לכל תואר ותפקיד אם וכאשר ייווצרו בפי הדוברים עברית".