הפגנה בקנדה
הפגנה בקנדהרויטרס

מאות מפגינים פרו פלסטינים נאספו אתמול (שבת) מול הבניין בו שוכנת הקונסוליה הישראלית בטורונטו להפגנת הזדהות עם העם הפלסטיני ונגד קיומה של מדינת ישראל על אדמת פלסטין. על כך מדווח העיתון "שלום טורונטו".

במסגרת הקמפיין "אנו ניצבים לימין עזה" נערכו בסוף השבוע שורה של הפגנות אנטי ישראליות ברחבי קנדה, ובכלל זה בערים צ'רלטאון, אדמונטון, פרדריקטון, קלוואנה, אוטווה, קוויבק סיטי וונקובר.

בארגון ההפגנה בטורונטו חברו ארגונים ערביים וארגוני שמאל קיצוניים (כולל יהודיים), ובהם: הפדרציה הערבית קנדית, ברית השלום הקנדית, הקואליציה נגד האפרטהייד הישראלי, קולות יהודיים עצמאיים בקנדה, אחדות מוסלמית, הבית הפלסטיני והקואליציה של טורונטו לעצור את המלחמה.

מארגני ההפגנות הסבירו בהודעה רשמית, כי ללא קשר להפסקת האש, התביעה הבסיסית ל"צדק בפלסטין" עודנה תקפה ושרירה. הם כינו את "התוקפנות" הישראלית כלפי רצועת עזה כ"פשעי מלחמה", האשימו את ממשלת קנדה בנשיאת אחריות להפרת החוק הבינלאומי וקראו לשחרור פלסטין.

המפגינים הפרו פלסטינים הניפו את דגלי פלסטין ואחזו בידיהם כרזות המשוות את ישראל למשטר הנאצי. בין השאר נכתב: ממשלת ישראל מגן דוד = צלב קרס, ממשלת טרור מגן דוד = צלב קרס", "בושה לישראל מגן דוד = צלב קרס", "ביום מן הימים ההתנהגות של ישראל כלפי הפלסטינים תתפוס מקום במוזיאון השואה ציטוט של מייקל רוזנברג".

צעירה החזיקה בידה את הכרזה הבאה: "נולדתי בישראל, ואני מגנה את האפרטהייד הישראלי", ובאחרות נכתב: "פלסטין לעולם לא תהיה שייכת לישראל", "הפסיקו את המצור הפושע על עזה" ו"לא ניתן לתקן את הקפיטליזם- מאבק עבור סוציאליזם".

מעברו השני של הרחוב מצידו של בניין הקונסוליה הישראלית עמדו עשרות אוהדי ישראל, ובהם פעילי הליגה להגנה יהודית, ישראלים, יהודים ונוצרים שבאו להביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני הטרור.

אחת מהן הייתה אילנה שניידר, שסיפרה ל"שלום טורונטו", כי בצד הפרו פלסטיני ניתן היה להבחין לצד הפעילים המוסלמים הקיצונים הסונים והשיעים גם בפעילים אנרכיסטים, קומוניסטים ובנציגים של ארגון "קווירים נגד האפרטהייד". הקהל הפרו פלסטיני נשבע לשחרר את פלסטין כולה מידי ישראל, כשהוא חוזר בקול על קריאת הכרוז: "מהנהר (הירדן) ועד הים (הים התיכון) פלסטין תשוחרר".

שניידר ציינה, כי אווירת העוינות האנטי ישראלית הלכה והסלימה לקראת סיומה של ההפגנה, ואפשר היה לחוש בה במבטים שננעצו במפגינים למען ישראל, בהפניית ידיים לעברם ובשלהוב הקהל בקריאות לחיסולה של מדינת ישראל בידי העם הפלסטיני. העוינות בהפגנה זו הייתה בולטת יותר מאשר בהפגנות קודמות, אמרה שניידר, וציינה, כי אלמלא הנוכחות המשטרתית המוגברת ומניעת כל מגע בין שתי קבוצות המפגינים הניצות, עלול היה האירוע להסתיים באלימות כלפי אוהדי ישראל.

ההשתתפות של ארגון "קווירים נגד האפרטהייד" נתפסת בעיני שניידר כאירונית במיוחד, משום שקהילת הלהט"ב נרדפת בידי המשטרים האסלאמיים הקיצוניים של חמאס ואיראן, ואלה בחרו להתייצב לימינם בהפגנה נגד ישראל. בראייתה, עצם ההפגנה התומכת למעשה בחמאס במרכז טורונטו מהווה סימן מדאיג לתחושת הביטחון של מחנה זה שאינו חושש להיות מזוהה הלכה למעשה עם ארגון טרור.

מאיר ווינשטיין, ראש "הליגה להגנה יהודית" אמר ל"טורונטו סאן", כי הגיע להפגנה כדי להתייצב נגד תומכי חמאס. "המטרה שלהם היא להביא לחורבנה של מדינת ישראל, וכאשר הם מגיעים לרחוב, אנו נהיה שם כדי להביע התנגדות. הם רוצים שואה שנייה. המסר 'לעולם לא שוב' משמעותו שאנו ניאבק".