כוורת של דבורים
כוורת של דבוריםצילום: פלאש 90

הכנס השנתי על שם הטייס והדבוראי המפורסם תא"ל זוריק לב, בן כפר ביל"ו שנפל במלחמת יום הכיפורים יתקיים ביוזמת מועצת הדבש ומשרד החקלאות בעוד כשבועיים.

באירוע צפויים להשתתף הרצל אבידור מנכ"ל מועצת הדבש, חיים אפרת ממ"ר בכיר לגידול דבורים, חוקרים, מומחים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד.

הכנס השנתי יעסוק בהאבקה החקלאית על ידי דבורת הדבש ובנושא חשיבותה של הדבורה לשמירת ענף החקלאות.

בהתאחדות החקלאים מציינים כי העובדה היא, כי על אף הטכנולוגיות המתוחכמות שהמציא האדם, לא הצליח להתחקות אחר פעולת האבקת הגידולים החקלאיים באמצעים טכנולוגיים. את האבקת הצמחים עדיין מבצעים רק חרקים ודבורים. עצם פעילות ההאבקה היא שמקיימת את גידול המזון, ירקות ופירות. פעילות זו הינה קריטית להמשך קיומה של חקלאות וייצור מזון ולעתיד ייצורו של מזון בעולם.

במועצת הדבש אומרים, כי כשליש מכמות המזון החקלאי הטרי בעולם, מופק בעזרת מעופה של דבורת הדבש מפרח לפרח. בישראל, ערך הייצור החקלאי הנובע מהאבקת הגידולים החקלאיים על ידי הדבורים, עומד על כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה. בישראל כיום 500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ. 60,000 כוורות משמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אומר, כי בשנים האחרונות דבורי הדבש בעולם בסכנה מתמדת ועל כולנו להבין את משמעות קיום הדבורה בחיינו: "תהליכי העיור המואצים שהשתלטו על שטחי ריאות ירוקות ופרדסים, צמצמו משמעותית את אזורי המרעה הצופני, אשר מהווים מקור מזון לדבורי הדבש. אנחנו פועלים בשיתוף גופים שונים במטרה לעודד שתילת עצי צוף ושיחים צופניים עבור הדבורים ברחבי הארץ" כמו כן, מוסיף אבידור "המערכת האקולוגית כפי שאנו מכירים אותה כיום מתאפשרת בזכות המעופפת הצהובה והקטנה. דבורת הדבש משמשת כמאביקה מרכזית בטבע והינה המאביקה הבלעדית בחקלאות. מבלי משים לב, הנוף הירוק המלווה את שגרת חיינו והטעמים הטריים האהובים עלינו במטבח חבים רבות לדבורת הדבש, ללא האבקת הגידולים החקלאיים באמצעות דבורת הדבש יפגע ענף החקלאות" אומר אבידור.

בכנס יתקיימו דיונים והרצאות מקצועיות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות האבקת הדבורים בתנאי החיים הבעייתיים הגורמים להרס שטחי המרעה ומקורות המזון הצופניים לדבורים.

במהלך הכנס יוענק מגן "יקיר ענף הדבורים" בישראל לנעמן דג, דבוראי ותיק ממושב לכיש. דג, חברו הטוב של זוריק לב ז"ל, הגה ויזם את רעיון קיומו של הכנס עם נפילת חברו במלחמת יום הכיפורים, כהמשך המשימה של זוריק ולקידום ההבנה וההכרה בחשיבות הקריטית של דבורים בהאבקת גידולים חקלאיים. דג יקבל את אות המגן על הישגיו בתחום גידול הדבורים בישראל. גם היום בגיל 75 ממשיך לגדל באהבה גדולה את הדבורים, קם מדי בוקר לובש את האוברול ויוצא לכוורות.