שואה
שואהפלאש 90

הכנס הבינלאומי הגדול ביותר בסוגיית השבת רכוש היהודים שנגזל בתקופת השואה ובתקופת השלטון הקומוניסטי ניפתח היום (שני) בפראג בארמון צ'רנין בעיר.

בכנס צפויים להשתתף נציגים רבים מ-47 מדינות. בכנס ינאמו אישי ציבור רבים רחבי העולם, ביניהם סגן שר החוץ הצ'כי, יירי שניידר וחברת הכנסת לשעבר קולט אביטל.

מי שעומד מאחורי הכינוס הוא המכון האירופי למורשת השואה יחד עם משרד החוץ הצ'כי. לדברי בכירים במכון, מדובר ברכוש עצום הכולל רבבות של דירות ובניינים אשר נגזלו מיהודים שנרצחו על ידי הנאצים והקומוניסטים.

המדינות המשתתפות בכנס חתומות על "הצהרת טרזין". מדבר באמנה בינלאומית אשר נחתמה בשנת 2009 ונוגעת לסוגיית השבת הנכסים שהוחרמו על ידי השלטון הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. משתתפי הכנס יבדקו עד כמה, ואם בכלל, מילאו המדינות החתומות על ההצהרה את מחויבותן להשבת הרכוש היהודי הגזול ולהפיק לקחים כיצד ניתן לייעל את התהליך. עם סיום הכינוס יעלו הנציגים את המלצותיהם לממשלותיהם בסוגיית השבת הרכוש.

"הטרגדיה של השואה שינתה את פני אירופה לנצח", אמר שניידר, שנאומו צפוי לפתוח את הכנס. "הנאצים, הפאשיסטים ומשתפי הפעולה שלהם רצחו מיליוני בני אדם וגזלו את רכושם. במשך שישה עשורים התמודדנו עם הבעייה כיצד לדאוג לרווחתם של הניצולים, איך לפצותם על הרכוש שהוחרם וכיצד להעביר את מורשת השואה לדורות הבאים".

"למרות ההישגים שהגענו אליהם בעקבות הכנסים בשנת 1998 בארה"ב ובשנת 2009 בפראג, עדיין נותרו נושאים חשובים רבים הזקוקים למענה", אמר.