מחבלים
מחבליםפלאש 90

ישראלים אזרחי ארצות הברית, הגישו היום (שלישי) בוושינגטון תביעה ראשונה מסוגה כנגד מחלקת המדינה של ארצות הברית, והעומדת בראשה הילרי קלינטון.

התביעה, שהוגשה בוושינגטון באמצעות ארגון "שורת הדין", חושפת כי מחלקת המדינה האמריקנית התעלמה מדרישות שקיפות מפורשות שהוצבו כתנאי לסיוע אמריקאי לרשות הפלסטינית.

בנוסף, חושפים התובעים כי הבית הלבן לא עומד כלל בתקנות חובת דיווח שהיוו את התנאי לחריג שאושר לנשיא על ידי הקונגרס כדי לאפשר את הסיוע לפלסטינים. התוצאה היא, שכספי הסיוע האמריקנים הגיעו בסופו של דבר לשימושם של ארגוני טרור.

העדויות מצביעות על כך שלמעשה כספי סיוע אמריקניים לרשות הגיעו בסופו של דבר לארגוני טרור כמו חמאס, הארגון הפלסטיני לשחרור פלשתין (אש"ף), חזית העממית לשחרור פלסטין (חזית עממית) והחזית לשחרור פלסטין.

התביעה חושפת התנהלות בעייתית של מחלקת המדינה, מנהל תוכנית ה USAID לרשות הפלסטינית ומנהל אונר"א ומבקשת להשעות את הסיוע האמריקאי העתידי לרשות הפלסטינית ואונר"א עד שכל תקנות ודרישות הקונגרס יהיו תואמות לדרישות הקונגרס, לרבות החוק המיוחד נגד הטרור שקבע כי, אסור לספק "תמיכה חומרית" לארגוני טרור אסורים בחוק.

הערכה היא כי מאז החתימה על הסכמי אוסלו בשנת 1993, ארצות הברית באמצעות מחלקת המדינה ואונר"א סייעו בהיקף של מעל 4 מליארד דולרים לפלסטינים, במהלך ארבע השנים האחרונות בלבד היה הסיוע הממוצע כ 600 מיליון דולרים בשנה. בנוסף, ארצות הברית נותנת כ 200 מיליון דולרים לאונר"א, ב 2008 ו 2009, סייע אונר"א ב 500 מיליון דולרים לארגונים בגדה המערבית ובעזה הנתונה לשלטון חמאס.

הקונגרס האמריקני אישר לנשיא להעביר את הסיוע אבל אך רק תחת שורה של תנאים, חלקם בדמות החלטות קונגרס וחוקים. בין השאר, דרש הקונגרס שהרשות תפעל להפסקת עידוד הטרור, דרשה שידווח לה שחברי אש"ף שהם בעלי התפקידים ברשות, אינם חברים בשום ארגון טרור.

חברי הקונגרס גם דרשו הכרה כזו או אחרת במדינת ישראל. יתרה מזו, על פי החוק האמריקני, על כל גורם המבצע העברה פיננסית לגורם מחוץ לארצות הברית, קיימת החובה לוודא כי הכסף המועבר אינו משמש לסיוע לטרור. אולם, מחלקת המדינה התעלמה מהחובה החוקית הזו.

בפועל, בכירים במחלקה אישרו את העברת הכספים וזאת למעשה, בניגוד מוחלט לשורה של חוקים בארה"ב. בין הבכירים הללו, תומס ניידס, סגן בכיר במחלקת המדינה ומנהל ה"יו אס אייד" רג'יב שאה.

התביעה מפרטת שורה של פעולות תמיכות הלכה למעשה של הרשות המעודדים טרור ודרכים אחרות. לדוגמא: לרשות חוק סיוע לאסירים משנת 2004 , המעניק לכל משפחה של מחבל הכלוא בישראל סיוע כספי ומשפטי. בשנים האחרונות הוענקו מענקים כספיים, תעודות והוקרות על ידי הרשות בדרך כלל באמצעות משרד התרבות והחינוך למשפחות מחבלים על מחבלים מתאבדים כמו המחבל מפיגוע מסעדת מקסים בחיפה.

בידי התביעה עדויות רבות על כך שהרשות הפלשתינית מממנת באופן ישיר משרדים, פעילויות וכנסים של ארגונים כמו החזית העממית. כמו כן, בעלי תפקידים רבים המשמשים ברשות הפלשתינית, ממשיכים לשמש במקביל כבעלי תפקידים בארגון המוכרזים כגופי טרור על ידי ארצות הברית עצמה.

כל הפעילויות הללו הן פעילויות המנוגדות לחלוטין להוראת הקונגרס האמריקני – אשר הורה בפירוש בהחלטותיו בוועדה להעביר את הכסף רק לאחר מילוי התנאים. אלא שמחלקת המדינה התעלמה כאמור מן התנאים המפורשים בחוק. חברי קונגרס פעלו לאורך השנים וביקשו לקבל דיווחים, ביניהם חברת הקונגרס אליאנה רוז ליטמן, שניסתה להוביל מהלך לחסימת הסיוע. לפני למעלה משנה אף נערך שימוע בנושא השחיתות ברשות הפלשתינית.

"מדובר במצב לא הגיוני שבו המוסדות הריבוניים של ארצות הברית, הציבו תנאים ברורים להעברת הסיוע לרשות הפלשתינית מתוך מטרה להפסיק את המצב בו הרשות מסייעת ומממנת את פעילות הטרור" אומרת עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, העומדת בראש צוות התביעה "אולם, זרוע מבצעת של אותו ריבון, אינה ממלאה אחר התנאים הקבועים בחוק, ולמעשה פוגעת בכך בארצות הברית ובאזרחי העולם החופשי".