מגרון
מגרוןערוץ 7
אחרי 35 שנה מניח העיתונאי מ"הארץ", עקיבא אלדר, את העט ומתייחס ליחסיו עם המתנחלים, להתנתקות ולבחירות הקרובות.


בראיון לעיתון מעריב בסוף השבוע אמר על יחסיו עם המתנחלים, "יש לי יחסים מיוחדים איתם. במסגרת העבודה על הספר 'אדוני הארץ' ביקרתי אצלם ולמדנו לכבד אלו את אלו. השתתפתי בפורום 'שיח שלום' עם רבני יש"ע, ובמפגש הראשון ישבתי ליד הרב אליעזר מלמד. המנחה שאל אותו מה הוא חושב שאני חש כלפיו, והרב מלמד השיב שהוא מרגיש שאני שונא אותו ולכן גם העמדות שלי נובעות משנאה. במפגש האחרון הוא שוב נשאל את אותה השאלה והפעם אמר שהוא מבין שהיחס שלי כלפי המתנחלים נובע מהשקפת עולם". 

"לי היה איזה חשש שהמתנחלים שואבים לגיטימציה מהמפגשים האלה, ולכן הפסקתי אותם. נוצרה ידידות. הם הזמינו אותי לאירועים המשפחתיים שלהם, לסוכה שלהם, ולא הייתי מוכן לזה. אמרתי לרבנית מלכה פיוטרקובסקי, כשיפנו אותך מההתנחלות, אני אבוא לנגב לך את הדמעות. את זה אני מוכן לעשות".

אלדר מוסיף "במפגשים עם המתנחלים אתה רואה את הצד האנושי. מתרחשת האנשה של הקונפליקט. זה קורה גם מול הפלסטינים. חייבים להבדיל בין בודדים לקולקטיב. אני יכול להיות אמפתי כלפי אנשי הימין, כבודדים. אני יכול אפילו להיות חבר שלהם, שזה קצת חסר לשמאל. אבל כקולקטיב אני רואה בהם איום על הקיום שלי. אמרתי לרב מלמד, אני לא שונא אותך, אני כועס עליך על מה שאתה מעולל לי ולילדים שלי".

על התחזקות הימין הוא אומר, "הדמוגרפיה משחקת לרעתי. משפחות הימין, החרדים והמתנחלים גדולות יותר. יש לי שלושה ילדים אבל לרוב החברים שלי פחות. אני בונה על העלייה הרוסית ועל הדור הבא שיתפלג בקלפי באופן מאוזן יותר. השאלה היא רק אם נתקיים עד אז". 

אלדר היה מבין היחידים בעיתון "הארץ" שהתנגד להתנתקות כפי שבוצעה, "היה צריך לערוך את הנסיגה מעזה באופן מסודר מול אבו מאזן, כמקדמה על החשבון במסגרת המשא ומתן. את יודעת מה הייתה סיסמת הבחירות של חמאס אחרי ההתנתקות? 'חמש שנים של התנגדות הצליחו במקום עשר שנים של פוליטיקה שנכשלה'. ההתנתקות כפי שנעשתה שיחקה לידי חמאס והימין. הימין אומר, נתנו להם את עזה ועכשיו הם רוצים את ירושלים".