הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיוצהר

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס הרב דוד סתיו, רבה של שוהם ויו"ר רבני צוהר לפרשה הקשה בה בחר רופא לסיים את חייה של בתו החולה במחלה חשוכת מרפא והתאבד.

את דבריו פותח הרב סתיו בהבעת השתתפות בצערה של המשפחה ומדגיש שאין בדבריו כדי לדון את המשפחה שכן אין דנים אדם עד שמגיעים למקומו.

עם זאת באשר לעמדת ההלכה מזכיר הרב סתיו כי האיסור ההלכתי ברור ומוגדר ולפיו אדם אינו יכול ליטול את חייו של הזולת גם כאשר בפניו אדם גוסס המתייסר ומבקשים לחסוך ממנו את סבלו. איסור זה נוגע למעשה אקטיבי הבא לקצר את חייו של האדם. לעומת זאת חלוקים הפוסקים בשאלת היחס להחלטה שלא להאריך חייו של אדם סובל בכך שלא יינתן לו טיפול מאריך חיים.

לנוכח עמדות אלה, מציין הרב סתיו בידי האדם החולה היודע שקרוב יום בו יהיה מצבו סופני לבקש מקרוביו שלא לחברו למכשירים מאריכי חיים, אך לא יוכל לבקש לקצר את חייו. "הנשמה היא פיקדון ואינה שייכת לו", מצטט הרב סתיו את דברי בעל התניא, ומזכיר בהקשר זה את התאריך היום, י"ט בכסליו, חג הגאולה החב"די.

בהקשר זה מוסיף ומעלה הרב סתיו את דבריו של רבי חנינא בן תרדיון שהיו הרומאים מניחים על ליבו פיסות צמר טבולות במים כדי לעכב את יציאת נפשו כשהיו שורפים אותו וקרא שמי שיסיר מעליו את הפיסות הללו מובטחים לו חיי העולם הבא. מדברים אלה ניתן להבין כי הסרת גורם מאריך חיים מותרת לתפיסתו של רבי חנינא.

באשר לאופן בו נתפשות אמירות מעין אלה בציבוריות הישראלית אומר הרב סתיו כי מאז פרסם ארגון רבני צוהר את עמדתו בסוגיה התבקשו אנשיו להופיע בכלי התקשורת ולהציג אותה. זאת כאשר מושם דגש במקביל לעמדה ההלכתית גם לעמדת המוסר האוניברסאלי, זה הקובע כי אין להתחיל להתיר "המתת חסד" על מנת שלא למצוא את עצמנו במדרון תלול וחלקלק שלא ניתן להעריך את אחריתו.

הרב סתיו מזכיר את הזעזוע של הציבור הישראלי לנוכח ההצתות העצמיות בימי המחאה החברתית ואת התחושות של אנשים שלא יוכלו לשאת עוד סבל, בין במישור הכלכלי ובין במישור האישי משפחתי, ותחילת היתר להמתה עשוי להגיע גם למחוזות שכאלה.

בדבריו מציין הרב סתיו כי המתת חסד עשויה להתחיל כמענה לבקשת האדם עצמו ולהמשיך אל בקשת המשפחה, שכן לעיתים החסד הוא חסד עם המשפחה המתקשה להכיל את צערו וסבלו של יקירה.

לדבריו את העקרונות הללו מקבל גם העולם הכללי ולא רק זה הדתי. בעיקר בעולם בו קשה לאנשים לקבל סבל ולהכיל אותו. בעולם שכזה יש צורך להציב גבולות ברורים שמונעים התדרדרות. לשם כך, אומר הרב סתיו, יש לדבר עוד ועוד על קדושת החיים וערכם גם כאשר הם כוללים סבל.