סוגיות הלכתיותת בתחום החלב
סוגיות הלכתיותת בתחום החלבפלאש 90

תלונת גולש פייסבוק, שפנה אל משרד התמ"ת באמצעות הפייסבוק בשני בדצמבר, לפני שבוע בדיוק, הובילה למבצע אכיפה נרחב.

המקרה החל כשלקוח זועם, שככל הנראה עובד כבדרך קבע באזור הבורסה ברמת גן, מאס בהפקעות מחירי החלב, הנהוגות בקיוסקים וחנויות הנוחות באזור והחליט לדווח עליהן למשרד התמ"ת.

כצרכן נבון, שככל הנראה היה מודע למחירו הפיקוח של חלב בקרטון (1% ב – 5.87 ₪  ו 3% ב6.27 ₪)  נכנס לעמוד הפייסבוק של משרד התמ"ת ושלח הודעה פרטית באילו המילים: "האם מתוכננת אכיפה של מוצרי הפיקוח באזור הבורסה? נמכר שם חלב בקרטון בין תשעה לשבעה שקלים. בחלק מהמקומות מסרבים לתת קבלה".

בעקבות תלונת הצרכן בפייסבוק נשלחו אחרי יומיים בלבד מפקחי מחוז ת"א במשרד התמ"ת לערוך ביקורת באזור הבורסה ליהלומים ברמת גן. במסגרת הביקורת, נבדקו עשרות בתי עסק (קיוסקים, מכולות, מיני מרקטים, פיצוציות ועוד) שבשלושה מהם, נמצאו הפרות ועלה חשד לעבירה על חוק הגנת הצרכן וחוק הפיקוח על המחירים.

באחד המקרים, גילו מפקחי מחוז תל אביב של משרד התמ"ת כי בעסק נמכר ליטר חלב 1% (קרטון חלב+ פקק) במחיר של 8 שקלים במקום מחיר של 5.87 וחלב 3% במחיר מופקע של 9 שקלים במקום 6.27 שקלים. במקרה אחר, גילו המפקחים כי עסק הפקיע מחיר חלב 1% ומכר ב 7.50 שקלים במקום 5.87 שקלים. כמו כן, נקנסו בתי עסק באזור אשר עברו על חוק הגנת הצרכן ונמנעו מהצגת מחירים. כנגד כל בתי העסק, נפתחה חקירה פלילית.

לדברי מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, "בחודשים האחרונים, הפך עמוד הפייסבוק של משרד התמ"ת מ'כרטיס ביקור' המציג באופן וירטואלי ומרוכז את הפרסומים השונים הנוגעים לפעילות המשרד, לאמצעי תקשורת דו-סיטרי בין משרד התמ"ת לציבור האזרחים. אלפי פניות, שאלות ותלונות על עסקים ולא אחת גם על יחידות המשרד עצמן, הגיעו וטופלו ע"י מחלקת הניו מדיה בדוברות. המחלקה, האמונה על ניהול העמוד, זכתה לשיתוף פעולה ראוי לשבח מכלל יחידות המשרד המקצועיות, שהבינו את חשיבות המענה המהיר בעידן ה – Web 2.0 והמשמעות של מהירה ותכליתית עם הציבור. בימים אלה, אנו פועלים להרחבת מערך השירות במערך הניו מדיה, על מנת שנוכל לעמוד בקצב הגידול בפניות, התלונות והשאלות, כמו גם הצמא למידע, שנשקף מהגידול בהיקף הפעילות בעמוד".

הממונה על מחוז תל אביב והמרכז, ציפי שיינקמן, ציינה כי "מחוז תל אביב והמרכז מפעיל את מערך האכיפה באופן יזום על בסיס אקראי, בעקבות תלונות רשמיות ועל בסיס מידע מודיעיני שמתקבל ממגוון מקורות. תלונה שמקורה בפייסבוק אמנם חסרה את הבסיס המשפטי הנדרש לפתיחת חקירה פלילית אך היא מהווה מקור מידע מודיעיני לגיטימי שיש בו על מנת לסייע למחוז לדעת על חשד להפקעות מחירים ועבירות כנגד הצרכנים ולהניע תהליך של בדיקה, חקירה ואם הממצאים מאפשרים זאת – הטלת קנס או פתיחה בחקירה פלילית. אנו קוראים לגולשי הפייסבוק וכלל הציבור, להתלונן על מקרים של הפקעות מחירים על מנת שנוכל לצאת אל בתי העסק מפרי החוק ולבצע אכיפה יעילה וממוקדת".