פלאש 90
פלאש 90צילום: פלאש 90

יו"ר 'הבית היהודי', נפתלי בנט, מתייחס ביומן ערוץ 7 לחשש הגובר מאפשרות בה סמוך למועד הבחירות תיאלץ ממשלת הליכוד לפנות בהוראת בג"ץ את המשפחות היהודיות תושבי בית עזרא שבחברון.

בראשית השיחה שיגרנו לעברו של בנט שאלה מתריסה – האם לא יעדיף שפינוי שכזה יתבצע ובכך, כך ניתן לשער, יופנו לעבר מפלגתו עוד שלושה או ארבעה מנדטים של מאוכזבי ליכוד? בנט קובע שסוגיית המנדטים אינה מעניינת, ומה שמעניין הוא חוסר הצדק המשווע של פרשת 'בית עזרא.

בראשית דבריו מתמצת בנט את פרשת בית עזרא: "חשוב שכולם ידעו במה מדובר - בית עזרא הוא בית שהיה בבעלות יהודים עד 47', בית של יהודים ששרדו בו, נשארו אחרי מאורעות תרפ"ט והחזיקו מעמד עד הכיבוש הירדני שהפקיע אותו מהם. אין מחלוקת על כך שמדובר בבית יהודי. השתלטו עליו ערבים שלא כדין ועכשיו יהודים חזרו לגור בו. כולם מבינים את מה שאני אומר, שרים, ראש הממשלה, שר הביטחון, כולם, חוץ מכמה פקידים במשרד המשפטים. כולם מבינים שיהודים צריכים להמשיך לחיות בבית הזה, חוץ מכמה פקידים שהכוח עלה להם לראש רוצים להעיף את היהודים מהבית".

דבריו של בנט מתחדדים לנוכח העובדה שהדרישה לפנות את היהודים מגובה אך ורק על ידי עמדתו של עו"ד מייק בלאס, המשנה לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה, אדם שכעת אינו מחזיק עוד בתפקיד רשמי במשרד המשפטים. "זה מדהים. יש כאן פקידוקרטיה. במקום שלטון העם יש כאן פקיד או שניים שעושים במדינה כרצונם. במקום שהממשלה תתנער מהם היא נכנעת בפניהם", אומר בנט ומוסיף כי הדברים אינם באים לידי ביטוי רק בענייני התיישבות. הוא מזכיר את מינוי הרמטכ"ל ששונה בעקבות החלטת בית המשפט שביטל מינוי רמטכ"ל אחר. לדבריו מערכת המשפט חונקת את היכולת השלטונית בישראל מאז ימי אהרון ברק, נשיא העליון בעבר.

"אין ספק שחייבים לדאוג לכך שלא יגרשו עוד יהודים מבית יהודי, אבל מעבר לזה צריך ללכת על מהלך עמוק של רוויזיה במערכת המשפט, להחזיר את השפיות כדי שהמדינה תוכל להתנהל ולא לתת לכמה פקידים שאיש לא בחר בהם לנהל את המדינה", אומר בנט.

באשר לניסיונותיהם של חברי הכנסת לוין ואלקין להיאבק מול המערכת, אומר בנט כי השניים אמנם עשו עבודה טובה, אך בהיותם אנשי ליכוד קשה להם לקדם את מטרותיהם בשל תלותם בראש הממשלה, ראש מפלגתם, הקובע למעשה את עתידם הפוליטי. לטעמו של בנט על מנת לקדם רוויזיה במערכת המשפט יש להפוך את מפלגתו 'הבית היהודי' לגדולה ומשפיעה בממשלה הבאה שכן "אם נהיה קטנים לא נעשה כלום. אם נהיה 15 או 16 מנדטים נוכל בהדרגה לחולל שינוי במערכת המשפט ולשחרר את העם מהלפיתה הזו".

בנט מוסיף ומציין דוגמא לחוק שיש לקדמו הוא שינוי שיטת בחירת השופטים העליונים בישראל. כיום המציאות היא שהשופטים ממנים את עצמם בהיותם מחזיקים בזכות וטו על המינויים, כך שבפועל הם משכפלים את עצמם. לעומת זאת, ממליץ בנט, לפעול על פי שיטות מקובלות בעולם המערבי שבו נציגי ציבור או הציבור עצמו בוחר את השופטים, ובכך יושג גיוון במערכת המשפט כולה.

באשר להתמודדות כעת מול חרב הפינוי המאיימת על בית עזרא שבחברון קורא בנט לציבור כולו להפעיל מנופי לחץ על שרי הליכוד וחברי הכנסת של הליכוד. הוא מזכיר שהתקופה, קרוב כל כך לבחירות, אינה מאפשרת איום בהפלת הממשלה או כל איום פוליטי משמעותי מצידה של מפלגתו, ועל כן יש למנף את איום הבחירות. בנט קורא לציבור ליצור קשר ישיר ובלתי אמצעי עם חברי הכנסת והשרים של הליכוד ולתבוע מהם לפעול על פי צו מצפונם וצו הצדק.

לדבריו מדובר במבחן נוסף לליכוד כפי שפרשת האוניברסיטה באריאל היא מבחן לנבחרי הציבור, מבחן שבו דיברו הרבה אך עד היום המהלך לא הושלם ומעבר להצהרה ולחגיגות על הפיכת המרכז לאוניברסיטה המהלך לא הושלם, "למה? ככה. כי פוחדים מאהוד ברק שצריך רק להוציא עט ולחתום, אבל אדם ללא עתיד פוליטי לא מאשר את הפיכת המרכז לאוניברסיטה. זה הזוי. השאלה היא אם נתניהו מתכוון למשול".

בנט מוסיף וקובע כי יש להישמר מאפשרות של חבירת נתניהו לקואליציית לבני-לפיד-יחימוביץ', ולדאוג לכך שהבית היהודי על ערכיה ועל תפיסותיה תהיה המובילה והמשפיעה בממשלתו הבאה של נתניהו.

יו"ר 'הבית היהודי' מוסיף ומציין כי פנייתו לציבור להפעיל לחץ על אנשי הליכוד אינה בודדת. בכוונתו לקדם קשר רציף בין הבוחר לנבחרים, "נצטרך את העזרה שלכם גם במהלך הקדנציה ולא רק פעם בארבע שנים".

באשר למצבה של המפלגה בסקרים אומר בנט כי המצב נראה על פניו טוב והסקרים מלמדים על 11 מנדטים, אך ניתן וצריך להציב יעד גבוה יותר, של 15 או 16 מנדטים "כדי להשפיע מאוד. אנחנו מתכוונים לאחוז בהגה הממשלה הבאה. להיות הגורם המרכזי חוץ מנתניהו עצמו, ולשם כך עשרה מנדטים לא יספיקו. הדרך היחידה לעבוד עם נתניהו היא עם עוצמה גדולה מאוד".