היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יודיע מחר לנתניהו כי למרות חוות הדעת המשפטית של ועדת הערר במשרד הביטחון אשר קבעה כי יש לאפשר ליהודים להתגורר בבית עזרא, הוא, וינשטין, דורש את פינוי היהודים משם. 

וינשטיין יודיע כי זו תהיה תשובת המדינה לבג"צ במסגרת עתירת ארגון השמאל הקיצוני, שלום עכשיו, לפינוי היהודים. וינשטיין יודיע כי הוא מאמץ את חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לשעבר מייק בלאס, אשר קבעה כי יש להותיר את הבית נטוש.

גורמים בליכוד אמרו כי הם נדהמו מעמדה זו של היועמ"ש, "האיש הזה מנהל מדיניות עצמאית הסותרת את פסק הדין של ועדת הערר והמנוגדת לחוות הדעת של דו"ח לוי. בעניין בית עזרא יש תמימות דעים גם בין נתניהו לאהוד ברק על כך שיהודים זכאים להמשיך ולגור כאן. העובדה שחוות הדעת של בלאס המזוהה עם השמאל הקיצוני תוגדר כ'תשובת המדינה' היא שערוריתית. נתניהו חייב להפגין מנהיגות ולא להיכנע לתכתיבי פקידי הפרקליטות".

נציין כי בית עזרא שבחברון היה שייך ליהודים, אשר החזיקו בו במשך שנים ארוכות עד לכיבוש העיר בשנת תש"ח על ידי הירדנים.

הממונה הירדני על הרכוש הנטוש השכיר את הבית לתושבים ערבים מהעיר שפתחו בו חנויות, ולאחר כיבוש העיר בשנת תשכ"ז על ידי צה"ל נקבע כי לתושבים הערבים מעמד של "דייר מוגן" ועל כן בעליו היהודים של הנכס אינם רשאים לקבל אותו לחזקתם.

בשנת 2001 פונה הבית מיושביו הערבים יחד עם חנויות השוק, ובני משפחת עזרא שהבית שייך להם ביקשו להשיבו לידיהם. משלא נענו התירו בני המשפחה לתושבים מהישוב היהודי בחברון לפלוש לבית.

המנהל האזרחי קבע כי יש לפנות את התושבים שפלשו לבית, אך ועדת העררים הצבאית לה הוגש ערר על ההחלטה, קבעה כי במקביל לפינוי המשפחות שפלשו אין כל מניעה להשכיר את הדירות לתושבי הישוב היהודי בחברון אשר יכנסו לבתים במקום הפולשים.

במקביל הוגשה על ידי תנועת שלום עכשיו עתירה לבג"ץ, בדרישה לפנות את הבית מיושביו היהודים ולהותירו ריק, זאת על מנת לשמור על זכויותיהם של הדיירים הערבים שגרו בו.

למרות קביעת ועדת העררים הצבאית, מוסד מעין שיפוטי היושב כערכאת ערעור על החלטות פקידי המנהל האזרחי, טען המשנה ליועמ"ש מייק בלאס כי מדובר בגוף צבאי פנימי שהחלטותיו הן בגדר המלצות בלבד, ועל כן טען כי המדינה איננה מחוייבת להן ורשאית ואף מחוייבת להורות על פינוי הבית ללא תנאי.

ועדת השופט לוי לעומת זאת, קבעה כי ועדת העררים היא גוף שיפוטי ועל כן יש לחזק את מעמדה ולהבטיח את חוסר תלותה בגורמי הצבא מטעמם היא פועלת.

כעת נדרשה המדינה להודיע את עמדתה בסוגייה זו באופן סופי, לאחר שבקשה לדחות את הגשת התשובה עד לאחר הבחירות נדחתה.