הרב מנחם בורשטיין
הרב מנחם בורשטייןשלומי שלמוני

.

בירושלים מקיים היום (ראשון) מכון 'פועה' זו הפעם הראשונה כנס נשים מיוחד בו רוב מוחלט של המרצים הוא בעצם מרצות. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש המכון, הרב מנחם בורשטיין.

בראשית דבריו מציין הרב בורשטיין כי עד כה ידוע ומפורסם מזה 12 שנים כנס פרשת שמות העוסק בסוגיות של פוריות, רפואה והלכה, אך בעקבות הכנסים ההם עלתה הצעה לקיים כנס שכל כולו יתמקד בנשים ודווקא נשים תיטולנה בו חלק, תוך התמקדות בנושאים שמתאימים להיאמר בין נשים לבין עצמן.

בכוונת המכון להפוך את הכנס למסורת. ההרשמה לכנס הנוכחי, כאמור הראשון מסוגו, הסתיימה כבר ביום רביעי האחרון בשל הדרישה הגבוהה.

במהלך האירוע נשאו דברים גם הרב בורשטיין עצמו והרב יעקב אריאל, אך נדמה שהם הגברים היחידים באירוע. "הדרת גברים", אומר הרב בורשטיין בחיוך. עם זאת ההחלטה היא שהדוברים הגברים יעזבו את המקום מיד בתום דבריהם ולא יישארו לשמוע את הרצאות הנשים, שכאמור יעסקו בעניינים שנוח ונכון לנשים לשמוע עליהם מנשים בלבד.

בין הנושאים שעולים בכנס נשואים של בעלי מוגבלויות ואופן קיומם של חיים משותפים מבלי להביא ילדים לעולם, נישואי בעלי תסמונת דאון וסוגיות דומות. כך גם על תפקידו של האולטרסאונד כמציל חיים. הרב בורשטיין מציין שבעוד בעבר שימש האולטרסאונד כמעביר נתונים הרי שכיום ניתן להשתמש בנתונים אלה להצלת חיי העובר, הן במתן תרופות עוד בתקופת ההריון, הן בטיפולים והן בהכנת חדר הלידה לאירוע המצריך הנשמה מיד בתום הלידה.

בין הדוברים ניתן למצוא גם את ימימה מזרחי שמדברת על זוגיות בתקופת הריון, תקופה רגישה ומיוחדת עבור בני הזוג, תקופה המצריכה יחס מיוחד המאפשר חיזוק לזוגיות. כך גם יועלו סוגיות טהרת משפחה, מסתבר שלעיתים נשים סבורות שהן אסורות בעוד המציאות היא אחרת.

עוד תעלה לדיון סוגיית הכנת הבת לבגרות בידי האם שלא פעם תוהה אם הבת מתבגרת באופן תקין ונורמאלי. הרב בורשטיין מספר כי במכון 'פועה' נערכים להכנת חומר כתוב שיסייע לאמהות בתחום זה.

סוגיה נוספת שעולה במהלך האירוע היא סוגיית הלידות בגיל מאוחר והשלכותיהן השונות. כמו כן תעלה הד"ר חנה קטן, מנחת הכנס, סוגיות אינטימיות שונות, ובהמשך גם דיון על פמיניזם עכשווי והלכה.

באשר לקהל היעד של הכנס מציין הרב בורשטיין כי אמנם רובן המכריע של המשתתפות הן נשים בעלות השפעה ותפקיד בקהילותיהן, אך גם נשים המבקשות להעשיר את הידע שלהן למען גידול ילדיהן ופיתוח משפחותיהן.

כאמור, ב'פועה' רואים בכנס תחילתה של מסורת, ונראה שמגוון הנושאים שהועלו בכנס הראשון יחייבו המשך הכנסים, והדרישה של קהל הנשים בוודאי תלך ותגבר.