תשעה באב - לא יום שבתון
תשעה באב - לא יום שבתוןפלאש 90

לפני כחצי שנה הכריזו כותרות (גם בערוץ 7) על החלטה רשמית של הרשויות במדינת ישראל לראות ביום תשעה באב יום שבתון רשמי, אך מסתבר שהמציאות הייתה שונה בתכלית.

הכותרות שפורסמו אז התבססו על מסמך רשמי שנשלח לידי חבר הכנסת דוד אזולאי, אך מסתבר שהשמחה הייתה מוקדמת מדי. בראיון ליומן ערוץ 7 מספר אלי אלבז, חבר בית נבחרי ההסתדרות, על הגילוי שאליו התוודע בימים האחרונים.

לדבריו בקובץ ימי הבחירה שהגיע אליו כמי שמהווה גורם בגוף עובדים צוין תשעה באב הקרוב כיום עבודה רגיל. אלבז השתומם שכן זכר שרק לפני כחצי שנה היה הוא עצמו חלק ממאמצים אינטנסיביים מול גורמים שונים לקביעת יום תשעה באב כיום שבתון. הוא פנה למנהל תחום תכנון ובקרה בנציבות עובדי המדינה, נאדיר אל קאסם, ושאל לפשר המסמך שהגיע אליו. המענה היה ברור: יום תשעה באב אינו יום שבתון וכל הכותרות וההצהרות שפורסמו ודווחו בהרחבה עד כה היו רק על עצם קיומו של דיון בנושא, אך הכרעה טרם התקבלה אז.

אלבז מזכיר כיצד בחודש יוני האחרון פנה חבר הכנסת דוד אזולאי, איש ש"ס, לנציבות בסוגיית הגדרת יום פורים כיום בחירה ובמכתב התשובה נוסף גם סעיף תזכורת מיוחד שהנציבות כלל לא התבקשה לכתוב ובכל זאת כתבה. על פי סעיף תזכורת זה התווסף יום תשעה באב לרשימת ימי השבתון.

כאמור, כעת קובע נדיר אל קאסם, מנהל תחום תכנון ובקרה בנציבות, כי כל אותן הכרזות שנשלחו לחבר הכנסת אזולאי לפני חצי שנה דיווחו על קיומן של דיונים ולא על קביעה שאכן הוחלט שיום תשעה באב יקבל את ההגדרה המדוברת.

כעת מקווה אלבז שימי טרום הבחירות יידחפו מישהו מחברי הפרלמנט שומרי המצוות שלנו לפעילות מהירה ובהולה ואולי יצליחו להחזיר את ההגדרה לקדמותה.