יום שני כ"ה טבת בשעה 14:30
מושב שלישי: בין אמונה לאמנות

המושב יעסוק ביצירה אמנותית בגבולות ההלכה

כנס ירושלים , ד' בטבת תשע"ג

ארכיון: בחורי ישיבה רוקדים
ארכיון: בחורי ישיבה רוקדים
פלאש 90

ציווי התורה מציבים סייגים רבים על ביטויים אמנותיים. אסור לצייר פנים שלימות, אסור ליצור פסל, אסור לתאר את האלוקות באופן גשמי.

האם ההגבלות הללו בולמות את היצירתיות של אמנים ויוצרים? האם עיסוק בתאטרון וקולנוע יכול להתקיים תוך שמירה על גבולות ההלכה, או שעצם העיסוק בכך הוא כבר פורץ את הגבולות? חוגים רבים בציבור האמוני פתרו לעצמם את הבעיה בהתנקות מוחלטת מעולם האמנות הכללי והתעסקות רק באמנות אשר לחלוטין אין בה בעיות הלכתיות כמו טיפוח חזנות וזמרים חסידיים, המחזת אגדות חז"ל בלבד, ציורים מופשטים של אתרים יהודיים ורבנים גדולים וספרות יהודית של סיפורי צדיקים וכד'.

שנים רבות הציבור הדתי דשדש מאחור בכל הנוגע לתיאטרון, קולנוע, זמר ותחומי אמנות נוספים. בשנים האחרונות אנו עדים להתקדמות מטאורית בתחומים אלו ויצירות אמנות חדשות ומופתיות היוצאות היישר מתוך בתי המדרש, מדרשות, מכללות דתיות וכו'. בתי ספר למשחק ותאטרון לציבור הדתי נפתחו לרוב, מופעי זמר של זמרים וזמרות דתיים קיים במגוון עצום של שירה יהודית שהיא כבר הרבה מעבר להלחנת פסוקים מהמקרא. ואף בקולנוע אנו רואים דריסת רגל מבורכת של יצירות יהודיות שכובשות את המסכים וקוצרות פרסים ושבחים רבים מקיר לקיר. הציבור הדתי בימינו יכול למצוא לעצמו מקומות בילוי אינספור, הופעות והצגות, ספרות טובה ועוד, מבלי לוותר על ערכיו ואמונותיו כיהודי שומר תורה ומצוות.

מושב זה פותח את הסוגיה ודן בשאלות: האם באמת אמנות זו היא נקיה ושומרת על הגבולות? האם יש כאן הליכה על גבול דק מאוד בין המותר לאסור? האם אנו 'מכשירים את השרץ' במסווה של אמנות יהודית?

את המושב ינחה: עמנואל שילה, עורך העיתון 'בשבע' מיום הקמתו.

משתתפי המושב:

איתן אלפרט, בוגר בית הספר לקולנוע יהודי 'תורת החיים'

בהיותו בכיתה י"ב בישיבת כפר הרואה צולם לתכנית הדוקו-סקופ הראשונה על הנוער הדתי-לאומי בערוץ 10. בוגר ישיבת 'תורת החיים'. התמקצע בהפקה במסגרת בית ההפקות של 'תורת החיים', והיה שותף בהפקת שלושה פיצ'רים: 'המשימה' של יובל עובדיה, 'זוהר הרקיע' שעסק בסוגיית ההתנתקות, ו'קשר חופשי' העוסק בלבטים ובהתמודדויות של הנוער הדתי-לאומי על גווניו.

יוכי ברנדס, סופרת ומרצה לתנ"ך

בת שלישית למשפחת אדמו"רים חסידית, התחנכה בבתי ספר של זרם החינוך העצמאי (בית יעקב). בעלת תואר ראשון בתנ"ך ממכללה ירושלים לבנות, ותואר שני ביהדות וחינוך מבית המדרש לרבנים של התנועה המסורתית. למדה באוניברסיטת בר אילן לימודי ארץ ישראל ועיתונאות. פרסמה עד כה שבעה רומנים היסטוריים המתארים פרקים שונים בתולדות עם ישראל, וספר עיון אחד על נשים בתנ"ך. מחזה פרי עטה העוסק בזהות היהודית-ישראלית בימינו מוצג מזה כשנתיים בתיאטרון הבימה.

חגי לובר, מנהל תיאטרון ובית הספר למשחק 'אספקלריא'

רב, שחקן, מחזאי ובימאי. בוגר ישיבת מרכז הרב. למד בבית הספר לקולנוע 'מעלה'. הקים לפני 13 שנים את תיאטרון ובית ספר למשחק אספקלריא, אשר לאחרונה קיבל הכרה כתיאטרון רפרטוארי.

אודי ליאון, תסריטאי, ערוץ 2, 'קשת'

איש חינוך, טלוויזיה וקולנוע, בוגר ישיבת מרכז הרב. למד בכולל של הרב שטיינזלץ והרב שג"ר. כיום מנהל תחום תכניות מועדפות וגיוון חברתי-תרבותי בשידורי קשת ערוץ 2. ניהל וערך את סדרות הדרמה 'מעורב ירושלמי' ו'עבודה ערבית'. מלמד קולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר ויהדות במכללת עלמא. היה בין המקימים והמנהלים של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה מעלה בירושלים. הקים את קרן גשר לקולנוע רב-תרבותי. היה עמית בבית הספר מנדל למנהיגות חינוכית. 

הרב חיים נבון, רב קהילת 'השמשוני' במודיעין, סופר ופובליציסט

בוגר ישיבת הר עציון ובעל תואר שני במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית בירושלים. ר"מ במדרשת לינדנבאום בירושלים. פובליציסט. כתב שישה ספרים בענייני יהדות ורומן אחד.

אריאל שנבל, סגן עורך 'מוצש', 'מקור ראשון'

סגן עורך 'מוצש' - מגזין החברה, התרבות והפנאי של 'מקור ראשון'. בעל תואר ראשון בתקשורת ומדעי המדינה ותואר שני בהיסטוריה. החל את דרכו התקשורתית ב'רדיו ללא הפסקה', המשיך בתפקידי עריכה וכתיבה בעיתון 'מעריב' וכתב לתכניות סאטירה שונות בטלוויזיה. חבר מערכת 'מקור ראשון' משנת 2006.

מלכי מילר זוננפלד, ראש החוג לתיאטרון במכללת 'אמונה'

מטפלת בפסיכודרמה, בימאית ומחנכת וראש החוג לתיאטרון במכללת אמונה, M.A. במסגרת החוג הפיקה הצגות פורצות דרך בתיאטרון נשי אמוני. לשעבר דוברת המועצה האזורית דרום הר חברון.