תעמולת בחירות אגודת ישראל תשנ"ב
תעמולת בחירות אגודת ישראל תשנ"בהספריה הלאומית

הספרייה הלאומית הקימה אתר אינטרנט חדש המכיל את כל תעמולת הבחירות וסיקורן בתקשורת מאז הבחירות לכנסת הראשונה, בשנת 1949.

האתר כולל אלפי כרזות ומודעות בחירות, תצלומים של אישים פוליטיים במהלך מסעות הבחירות, מצעים אידיאולוגיים של המפלגות, נאומים חשובים שנישאו בעצרת הבחירות, מאמרים פובליציסטיים, ידיעות וכתבות שסיקרו את הבחירות ועוד. בנוסף יועלו לאתר בתוך זמן קצר גם קבצים דיגיטאליים של מסעות תעמולה שנערכו ברשת האינטרנט מאז מערכות הבחירות של 2006 ו-2009.

האתר, הנקרא "אסיפת בחירות", בנוי כך שניתן ללמוד על כל מאחת מ-18 מערכות הבחירות עד כה (למעט הנוכחית) בנפרד, אך גם לפי חלוקה של ארבעה נושאי-על המלווים את המדינה מאז הקמתה: המאבקים החברתיים והעדתיים, הסכסוך הישראלי-ערבי, מאבקי דת ומדינה ומחלוקות על המשטר הכלכלי. על-ידי כך יכולים הגולשים להכיר וללמוד על יחסן של המפלגות השונות על ציר הזמן לנושאים כמו גיוס נשים, שוק חופשי מול סוציאליזם, סוגיות בתחום החינוך הממלכתי והעצמאי ועוד.

בנוסף ניתן לגלות באתר כמה פרטים מעניינים ופיקנטיים על המפלגות שהיו קיימות בראשית ימי המדינה, כמו מפלגת התימנים, המפלגה הפרוגרסיבית, רשימת הנשים הדתיות, מפלגת הספרדים משנות החמישים והשישים, מפלגותיהם של אייבי נתן, פלאטו-שרון, אורי אבנרי ואריאל שרון (שלומציון),  מפלגת לוחמי המחתרות, מפלגת עקרות הבית ועוד רבות אחרות.

האתר גם חושף את אמצעי התעמולה שהיו קיימים בעבר, ולמעשה נעלמו לחלוטין בעידן הטלוויזיה והאינטרנט. למשל, סדרות של קריקטורות עוקצניות נגד יריבים פוליטיים, חוברות שבהן נדפסו מצעי הבחירות, נאומי המנהיגים בעצרות הבחירות, או האשמות חריפות ביותר נגד מפלגות יריבות, שחולקו בעשרות אלפי עותקים לבוחרים. עוד ניתן לראות באתר כי במערכות הבחירות הראשונות, כאשר רבים מהבוחרים עדיין לא דיברו היטב עברית, כרזות ומודעות רבות נכתבו בשפות העולים – יידיש, הונגרית, ערבית ועוד.

כאמור, מדובר בפרויקט גדול ומורכב מאוד של הספרייה הלאומית, שבשנים האחרונות משקיעה משאבים רבים בשימור ודיגיטציה של דברי דפוס כגון כרזות, פשקווילים, כרטיסי ברכה, הזמנות, תכניות לאירועים ועוד, ושתרומתם להכרה ולהבנת החברה הישראלית משמעותיים וחשובים במיוחד. למיזם שותפים גם המכון הישראלי לדמוקרטיה ולשכת העיתונות הממשלתית.

ד"ר חזי עמיאור, אוצר אוספי ישראלי בספריה, אומר כי נוסף לחומר ההיסטורי והעכשווי, האתר יהיה דינאמי ולמעשה יעודכן כל הזמן בחומרים חדשים. "עיקר רישומה התרבותי של מערכת הבחירות אינו ניכר בתרבות הגבוהה כגון הספרות או האמנות, אלא בחומרי התעמולה המעידים על היותה אירוע עממי הנכון לשעתו. פרסומים אלה משקפים נאמנה את רוח הזמן - את הנושאים העומדים במחלוקת, את עוצמתה של סערת הרוחות, את אמצעי הביטוי המתפתחים, ואפילו את סגנון הביטוי והעגה המשתנים. החומרים שהעלנו לאתר  מקימים לתחייה את רוח התקופה וכך מזכירים נשכחות הנוגעות ללבו של כל אזרח ישראלי ותיק ומעוררים את סקרנותם של הצעירים. הכרזות והתצלומים גם מעידים שרבות מן הסוגיות העומדות במערכת הבחירות הנוכחית הן רק לבוש חדש לבעיות המעסיקות את המדינה מראשית קיומה", אומר ד"ר חזי עמיאור.

יצויין כי נכון להיום עלו לאתר תשע מערכות בחירות, ובתוך זמן קצר יעלו כל השאר. כתובת האתר "אסיפת בחירות": http://tinyurl.com/nli-elections.