להדיח? זועבי על במת הכנסת
להדיח? זועבי על במת הכנסתפלאש 90

ועדת הבחירות דנה היום (רביעי) לדון בבקשות לפסול את הרשימות הערביות - בל"ד ורע"מ-תע"ל, ובבקשות לפסול את חברת הכנסת חנין זועבי בטענה שהיא שוללת את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, ותומכת בארגוני טרור.

בתום הדיון קיבלה הועדה את ההצעה לפסילת חברת הכנסת חנין זועבי ברוב של 19 חברי הוועדה שתמכו בהצעה, לעומת 9 חברים שהתנגדו וחבר אחד שנמנע.

בין התומכים בפסילת זועבי היו חברי הועדה מטעם מפלגות הבית היהודי, האיחוד הלאומי, ש"ס ויהדות התורה.

לעומת זאת, ההצעה לפסילת מפלגת בל"ד נדחתה על ידי הוועדה. 13 חברי הועדה תמכו בהצעה, 16 התנגדו וחבר אחד נמנע. בין התומכים בפסילת המפלגה היו חברי הועדה מטעם הבית היהודי והאיחוד הלאומי. לעומתם, חברי הועדה מטעם ש"ס ויהדות התורה התנגדו לפסילה. 

כמו כן ההצעה לפסול את רשימת רע"מ-תע"ל נידחת אף היא. 7 חברים תמכו בהצעה, 17 התנגדו ושבעה חברים נמנעו.

פסילתה הצפויה של זועבי תועבר ישירות להכרעת בג"ץ, ושתי המפלגות - בל"ד ורע"מ-תע"ל, ככל הנראה יעתרו לבג"ץ בעצמן, נגד ההחלטה.



מחר תדון הוועדה גם בבקשות לפסילת מפלגת עוצמה לישראל והמפלגות החרדיות.

יוזם המהלך לפסילת זועבי, ח"כ אופיר אקוניס, אמר בעקבות ההחלטה כי "ח"כ זועבי עברה באופן מובהק על חוק יסוד הכנסת כאשר השתתפה בפיגוע המרמרה ועל כן - אין לה מקום בכנסת. הדמוקרטיה הישראלית צריכה לדעת להגן על עצמה מפני אלה שמבקשים לחסלה מבפנים.  אני מקווה ומאמין שהפסילה תאושרר גם בבג"ץ".

ח"כ ציפי חוטובלי התייחסה לפסילת זועבי ואמרה כי "ההחלטה לפסול את חנין זועבי מלהתמודד בבחירות הקרובות חשובה ובעלת מסר ברור לחברי הכנסת הערביים, ובדגש על מפלגתה".

"זועבי השתמשה בחסינותה ומעמדה כחברת כנסת כדי לתמוך בארגוני הטרור, לפגוע בבטחונה של ישראל ומעמדה בעולם. טוב יעשה ג'מאל זחאלקה אם יממש את איומו שמפלגתו לא תתמודד בבחירות הקרובות. בל"ד היא בית הגידול לא רק של זועבי אלא גם של עזמי בשארה".

ח"כ משה מוץ מטלון מברך על ההחלטה של ועדת הבחירות לפסול את מועמדותה של ח"כ זועבי, "זועבי וחבריה הם אלה שאחראים לפציעתם של לוחמי השייטת והפיכתם לנכי צה"ל ולכן אין מקומה בכנסת ישראל".

"במהלך הקדנציה פעלתי לשלילת זכויותיו של בשארה קודמה, שברח מהארץ, טוב תעשה אם תמשיך דרכו גם כעת ותרד מהארץ. כולי תקווה שבג"צ לא יטרפד ההחלטה ויוציא הצדק לאור".

ח"כ אלכס מילר בירך על ההחלטה ואמר, "משתפת הפעולה של ראשי ארגוני הטרור, חנין זועבי, לא הפנימה שהיא חברה בכנסת ישראל ומתוקף תפקידה עליה לשמור על האינטרסים של מדינתה ושל המגזר אותו היא מייצגת".

מילר ציין כי הוא "שמח שוועדת הבחירות המרכזית שמה היום סוף לניצול הציני שבתוככי בית המחוקקים".

סגן יו"ר ועדת הבחירות, ח"כ דוד רותם התייחס להחלטה ואמר כי "מצער לראות שגם אחרי תקדים בשארה ומעלליו, גם היום יש מי שנותן יד להמשך פעילותם של ממשיכי דרכו, היא דרך הטרור בבית הנבחרים הישראלי".

סיעת עוצמה לישראל בירכה על פסילתה של חנין זועבי, "אין מקום לאויבים בכנסת ישראל. מדובר במפלגות המיצגות את האויב הערבי בכנסת, מפלגות ששוללות את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ותומכות בארגוני טרור".

מנהל המטה למאבק בגזענות, נדאל עות'מאן, התייחס להחלטה ואמר, "החלטת ועדת הבחירות לפסילת ח"כ חנין זועבי, מונעת משיקולים פוליטיים של חברי הוועדה ומעמיקה את חוסר האמונה של רבים בציבור הערבי בדמוקרטיה הישראלית".

"דמוקרטיה חזקה נבחנת ביכולתה להכיל דעות גם אם הם שונות ומתריסות, כל עוד אינן מגיעות לרף של הסתה וגזענות. גם אם לא כולנו מסכימים עם הדברים של ח״כ זועבי, נאבק על זכותה לומר אותם בכנסת ומחוצה לה".

עיסאוי פריג׳, מועמד מרצ לכנסת אמר כי "פסילת מועמדותה לכנסת של ח"כ חנין זועבי הינה מעשה אנטי דמוקרטי שפוגע ברקמה העדינה שמחברת בין הציבור הערבי בישראל לבין המדינה".

"אי הסכמה עם עמדותיה ומעשיה אינם עילה לפסילתה ואני סבור שהדמוקרטיה חייבת לנצח ולאפשר ביטוי לכל הדעות הקיימות. בכוונתי להמשיך ולהיאבק על הזכות לעשות זאת".