המשטרה הפלסטינית
המשטרה הפלסטיניתפלאש 90

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ערך לאחרונה סקר באמצעות מכון דחף בראשות ד"ר מינה צמח, במטרה לבחון את עמדות הציבור הישראלי הנוגעות למדיניות חוץ וביטחון.

מממצאי הסקר עולה כי הציבור בישראל מושך לכיוון יותר ביטחוניסטי. רוב גדול מהציבור - 76% בקרב האוכלוסייה בישראל (83% בקרב האוכלוסייה היהודית), לא מאמינים שנסיגה לקווי 67' תביא לסיום הסכסוך ולהגעה להסדר שלום.

במסגרת הסקר נבחנה נכונות המצביעים לשנות את הצבעתם אם יתברר להם כי מפלגתם נכונה לוויתור על ריבונות ישראלית בבקעת הירדן, בירושלים המזרחית והעיר העתיקה.

אחוז ניכר מהמרואיינים הצהירו כי ישנו את הצבעתם אם הרשימה לה הם מתכוונים להצביע תביע נכונות להחזיר שטחים בבקעת הירדן (53%) ולוותר על הריבונות בירושלים המזרחית (69%). בקרב היהודים האחוזים המתאימים הם 59% ו-78%.

תוצאות הסקר הפתיעו בעיקר בקרב מצביעי מרכז-שמאל. אחוז גבוה של תומכי רשימות המרכז-שמאל אמרו כי נכונות המפלגה שהם תומכים בה לוותר על בקעת הירדן/ירושלים המזרחית, תגרום להם לשקול להצביע לרשימה אחרת (50% מתומכי רשימות מרכז-שמאל אמרו כך לגבי בקעת הירדן ו-67% מהם לגבי ירושלים).

הסקר נערך בנובמבר האחרון, בעיצומה של החלטת האו"ם להכרה במדינה פלסטינית, בקרב 500 איש המייצגים את האוכלוסייה בישראל.

הסקר בחן גם את השאלה האם הציבור סבור כי ניתן לסמוך על הסכם שלום עם הרשות גם ללא חמאס. בתשובה לשאלה זו כשני שליש (67% מכלל האוכלוסייה ו75% מהאוכלוסיה היהודית) טענו כי הם לא מאמינים בכך ורק 28% מהאוכלוסיה (21% בקרב היהודים) טענו כי ניתן לסמוך על הסכם שלום עם הרשות ללא חמאס.

בחלוקה למפלגות ניתן להבחין בתשובות מפתיעות בקרב מצביעי שמאל ומרכז: 76% מאלו המתכוונים להצביע למפלגת "יש עתיד" ו-36% מאלו המתכוונים להצביע למפלגת ה"עבודה" חושבים, או בטוחים, שלא ניתן לסמוך על הסכם שלום עם הרשות הפלסטינית, ללא חמאס.

בנוסף, 65% ממצביעי מפלגת "יש עתיד" ו-57% ממצביעי מפלגת ה"עבודה" לא מאמינים שההנהגה הפלסטינית (פתח וחמאס) מסוגלת לקבל החלטות מחייבות על סיום הסכסוך. לעומת זאת אצל מצביעי הימין: 97% ממצביעי ש"ס ו-91% ממצביעי הליכוד ביתנו אינם מאמינים בכך.

במרכז הירושלמי מדגישים, כי מדובר בסקר שלישי בסדרה, ממנו עולה מגמה ברורה של התחזקות בתמיכה הישראלית בגבולות בני הגנה ביחס לסקר הראשון מ-2005, כאשר 49% בלבד מקרב היהודים נתנו העדפה לגבולות בני הגנה. 74% (72% מקרב היהודים) טענו כי יש חשיבות גדולה לעומק אסטרטגי כערך ביטחוני, ואילו רק 21% (23% מקרב היהודים) טענו כי אין לכך ערך ביטחוני.