כיתה בבית הספר. אילוסטרציה
כיתה בבית הספר. אילוסטרציהפלאש 90

העובדה הבאה יתכן ותפתיע רבים שאינם חלק במערכת החינוך שלנו - עד לא מכבר בכדי להיות מנהל בית ספר לא היה צורך בהכשרה מיוחדת מעבר לתואר ראשון, תעודת זהות ולעיתים גם הקשרים הנכונים... בשנים האחרונות הדברים משתנים.

מהלך שעשה משרד החינוך לפני מספר שנים שינה את התמונה, וכעת כדי להיות מנהל בי"ס יש צורך לא רק בתואר שני אלא גם בהכשרה מיוחדת אותה בנה מכון "אבני ראשה" שהוקם לצורך כך ע"י משרד החינוך.

המכללות לחינוך ובתי הספר לחינוך באוניברסיטאות התבקשו להכשיר את המנהלים לעתיד בקורסים ייחודיים, שיעניקו להם את הכלים להתמודד עם הקשיים המיוחדים שיש למנהלי בתי ספר במאה ה – 21.

מי שנבחרה להכשיר את המנהלים בציבור הדתי לאומי, ומקיימת קבוצה נפרדת לגברים, היא מכללת 'אורות ישראל' המכללה לחינוך הגדולה בארץ במיגזר הדתי, היושבת בשני קמפוסים אלקנה ורחובות. "והיא כוללת בתוכנית גם שעות המדגישות את מעמד המנהל כמנהיג חינוכי, תוך שימת דגש על תכנים המותאמים למנהלי בתי ספר במגזר הדתי לאומי".

"ההכשרה למנהלי בתי ספר במגזר הדתי דורשת כמובן גם תכנים שלוקחים בחשבון גם את הצרכים של האוכלוסייה הזו" מסביר ד"ר שרגא פישרמן ראש בית הספר לתואר שני במכללת אורות ישראל והעומד בראש תוכנית ההכשרה למנהלים. "בנינו תוכנית שמצד אחד עונה בקפידה על דרישות משרד החינוך ומכון "אבני ראשה" ומצד שני נותנת גם את הערך המוסף הכ"כ נדרש למנהלי בתי ספר במגזר הדתי לאומי, בין השאר: התמודדות עם צרכים של זרמים שונים בתוך הציבור הדתי לאומי, החלת הערכים המתאימים לציבור הזה במערך הבית ספרי ועוד".

"המנהל על פי תפיסתנו, הוא לא טכנוקרט ולא בירוקרט" מוסיף הרב פרופ נריה גוטל נשיא מכללת 'אורות ישראל' "המנהל הוא מנהיג חינוכי, מתווה ומיישם החזון הבית-ספרי. על כן הוא צריך לעבור הכשרה מנהיגותית, הכשרה חינוכית והכשרה דתית- כזו שרלוונטית לציבור הדתי. אנחנו "יוצרים" אנשים בעלי חזון. כמובן שעל המנהל לשלוט בהיבטים הפדגוגיים, הארגוניים ואף הכלכליים של ביה"ס אבל הוא חייב ברק בעיניים על מנת שיוכל להוביל צוות מורים, תלמידים, הורים ואף קהילה שלמה שנמצאת מאחורי בית הספר".