לתת סיכוי. נתניהו
לתת סיכוי. נתניהופלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מצא לנכון לכנס בבהילות כזו שלושה צוותי מראיינים בכירים משלושת הערוצים הגדולים, לא אחרי מבצע 'עמוד ענן', לא אחרי נאומו באו"ם על הגרעין האיראני וגם לא אחרי נאומו של אבו מאזן באו"ם. הוא כן מצא לנכון לעשות זאת אחרי דברי בנט על הסרבנות. בסדר. כל אחד ושיקוליו, אבל האם הוא לקח בחשבון את ההשלכות?

כאשר ראש הממשלה מכריז שכל מי שדוגל בסרבנות לא יהיה שר בממשלתו הוא אמנם מתכוון לסרבנות מימין, כי רק על זה מדברים כולם, אבל מי עם סרבנות משמאל? לפני שנתניהו ירצה למצוא חלופות לחברות בממשלתו במפלגות כמו אלו של לפיד או אחרים האם הוא ישאל אותם אם יהיו מוכנים לבצע טרנספר לכפר ערבי? או שמטבע הדברים איש לא ישאל אותם את השאלה הזו כדי שלא לסבך את דרכם אל שולחן הממשלה, אבל צריך לשאול גם את לפיד ויחימוביץ' את השאלה הפשוטה – מה תעשה אם תקבל פקודה לפנות כפר ערבי, ונתניהו יצטרך להתחשב בתשובה כאשר הוא מרכיב ממשלה.

אבל עוד לפני שנתניהו פוסל את חברי המפלגות משמאל ומימין כדאי שיתבונן אל מפלגתו פנימה. מה עם כל אותם חברי כנסת בתוך הליכוד שהתבטאו בעבר בנוסח דומה לזה של בנט? גם אותם יפסול נתניהו? נראה שכן. אין ספק שכלי התקשורת יפמפמו את הקלטותיו עד כלות בימים שאחרי הבחירות או אולי בעצם לא עד כלות. התקשורת תסתפק בפימפום כזה עד שתורכב ממשלה שתתאים לעמדותיה.

ואם ניקח את שאלת הטרנספר הערבי אולי נכון לראש הממשלה לשאול את כל שורת השרים שהנפיקו את האמירות התקיפות נגד נפתלי בנט ולשאול גם אותם מה הם יאמרו אם יצטוו לפנות כפר ערבי. סביר להניח שהם יביעו זעזוע עמוק ויתחייבו בנקיטת חפץ שילכו לכלא ולא יבצעו טרנספר חלילה. מה זה אם לא תמיכה בסרבנות? ואל תגידו שזו שאלה היפותטית, כי גירוש יהודים אמור להיות היפותטי והזוי לא פחות ואולי יותר אחרי מבול הטילים שהביא עלינו הטרנספר היהודי מרצועת עזה, אבל מסתבר שיש נורמות חשיבה מקובעות בפוליטיקה הישראלית – סרבנות שיש לתקוף היא רק מימין. כאלה הם כללי המשחק המעוות שלנו כאן.

ואגב, מר נתניהו, כאשר אתה מדבר על תומכי סרבנות אני מרשה לעצמי לשער שלא מדובר דווקא בסרבני פינויים אלא בסרבנים הפוגעים בסרבנותם באחדות צה"ל, כך הרי אמרת, ולכן אני מרשה לעצמי להאמין שאם אתה הולך עם האמירה הזו עד הסוף אז גם שרים חרדיים לא יהיו בממשלתך הבאה. הם הרי לא מדברים על זה, אבל בסופו של יום גם הם תומכים בסרבנות, סרבנות להגיע לבקו"ם וגם הסרבנות הזו פוגעת בלכידות צה"ל.

אז עם מי תישאר מר נתניהו? אני מרשה לעצמי לומר שגם אתה עצמך לא תיצלח את כל מבחני הסרבנות, אז מה יהיה?