רק אושר.
רק אושר.פלאש 90

הבננות גדלות היום בכל המקומות בעולם בהם יש אקלים שמתאים לגידולן. המדינה שמגדלת הכי הרבה בננות בעולם היא הודו. ההודים קוראים לבננות "פרי גן עדן". מתוך 80 סוגים של בננות היום מגדלים רק 8.

בננות נאכלות כפי שהן וכן מהוות חומר גלם למאכלים שונים: עוגות, סופלה, יין, חומץ, מרמלדה, גלידה, סוכריות וכו'. מטגנים אותם, אופים אותם, מכינים בגריל, מוסיפים לבצק, לבשר ולחביתות.

בננות הינן אוצר של חומרים חיוניים לגוף: חומרים פקטינים, קטכולאמינים, עמילן, ויטמיני A, 1B, 2B, 12B, 6B, PP,  9C,B, E, חומצות אורגיות, מנגן, מגנזיום, נחושת, ברזל, סידן, זרחן, נתרן, סלניום, אבץ, קליום, חלבונים בהשוואה לתפוח, לצורך הדוגמא, בננה מכילה פי 4 עד פי 5 יותר חלבון, ויטמינים ומינרלים.

הבננה מכילה סרוטונין - "הורמון האושר" -הפועל  במערכת העצבים, משפר את מצב הרוח, מקל על תחושת כאב, מפחית תחושת רעב ומשפר איכות השינה.

בנוסף, היא גם מכילה כמות גדולה של טריפטופאן - חומצת אמינו, שהיא חומר גלם לסרוטונין. בננות מכילות 17-19 מ"ג של טריפטופאן על כל 100 גר' פרי ללא קליפה! . אולי זוהי סיבה לכך שבארצות מסוימות בננות נקראות "פרי האושר". בכל אופן, בזכות חומרים אלו הבננה היא בעצם תרופה אנטי-דכאונית חסרת תופעות לוואי.

ביפן מכירות הבננות קפצו משמעותית לאחר פרסום כמה מחקרים שגילו את יכולתן של בננות  לשפר את הראיה, למנוע דמנציה, דגנרציה מקולרית של העין והתפתחות של מחלות סרטניות. מחקר שפורסם ב-«International Journal of Cancer» מגלה שאכילת 4-6 בננות בשבוע מקטינה את הסיכוי לחלות בסרטן הכליות פי שתיים.

הכמות הגבוהה של ברזל בבננות (1.5 מ"ג לכל 100 גר' ללא קליפה) עושה אותן מועילות באנמיות תלויות ברזל.

בנוסף, הבננות עשירות בכל ויטמיני B, האחראים על מערכת העצבים, העור והשיער. הוא עשיר במיוחד ב-B6: בננה אחת מכילה שליש מהכמות היומית של הויטמין! ויטמין B6 הכרחי לפעילות מערכת העצבים, למצב נפשי-רגשי מאוזן ושינה תקינה.

סוכרים הכרחיים לחיי האדם, הם  מהווים מקור אנרגיה לגוף, מזון למוח ולכליות, וכן לזרע גברי. ללא סוכרים אין חיים. בננה מכילה כמות מאוזנת של עמילן (1%!) ופרוקטוז. זה גורם לספיגה איטית של הבננה, הרגשת שובע חסרת פרופורציות ביחס לכמות קלורית הנמוכה שלה ולמצב מאוזן של סוכר בדם, ללא קפיצות ברמת הסוכר. זהו גורם חשוב ביותר, המאפשר אכילת בננות לאנשים סוכרתיים, שמאד מוגבלים בצריכת פחמימות. לאנשים אלה בננות זה פשוט פרי חסר תחליף.

בננות מתעכלות בקלות ומשפיעות בצורה חיובית ביותר על המאזן האנרגטי של הגוף. לכן הן מומלצות לאנשים לאחר ניתוח, לספורטאים לפני ואחרי פעילות גופנית, לנשים אחרי הלידה ולאנשים שעוברים טיפולים כימו/רדיו-תרפיים.

בננות גם מהוות חטיף מוצלח לאנשים שלא מחזיקים מעמד בין ארוחה לארוחה וחייבים "לחטוף" משהו, לאנשים שלא הספיקו לאכול ארוחת בוקר לפני שיצאו לעבודה או שלא הספיקו להכין לעצמם ארוחה לעבודה או למקום הלימודים. זה הרבה יותר בריא ומזין מעוגייה, וופל או סוכרייה.

בזכות הכמות הגדולה של סיבים תזונתיים שנמצאים בבננות, הן מועילות מאד בכל המחלות של מערכת העיכול. הם מטיבים במיוחד עם אנשים הסובלים מכיבים או מצב טרום-כיבי, מאחר שלבננות יש אפקט של שיקום רירית הקיבה. אנשים רבים הסובלים מכיבים בקיבה ו/או תריסריון דיווחו על שיכוך הכאב לאחר אכילת בננות ושיפור מצבם לאחר שילוב בננות בתפריט על בסיס קבוע. בננות עוזרות באיחוי כיבים ובמניעת הופעה של כיבים נוספים בתריסריון ובקיבה. בננה היא אחד הדברים הבודדים שמותר לאכול לאנשים במצב אקוטי של קוליטיס/אנטריטיס מכל סוג שהוא.

בננות גם מהוות חלק בלתי נפרד מדיאטה למחלות זיהומיות במערכת העיכול ולאחר שלשולים מכל סיבה. בננות עוזרות גם במחלות מערכת השתן, שחפת, כוויות ובמחלת גאוט. לפי מחקר שנעשה לא מזמן בסינגפור, בננות גם עוזרות להתגבר על מצבי מתח וכן משפרות את כוח הגברא ופוריות הגבר.

בנוסף, מאחר שהן סופגות ומוציאות מהגוף נוזל מיותר, בננות מומלצות לאנשים שסובלים מבצקות שלא מסיבת התייבשות.

בננות מומלצות גם לאנשים שנגמלים מעישון. ויטמיני 12B ו-6B שבבננות עוזרים לגוף להתאזן בתהליך הגמילה ולאחריו.

בננות מכילות ויטמין C המחזק את מערכת החיסון והידוע אנטיאוקסידנט. אנטיאוקסידנט אחר הנמצא בבננות  הוא קרוטין, השומר על גופינו מפני מחלות לב, סרטן ושומר על בריאות העיניים והעור. ויטמין E, אנטיאוקסידנט נוסף,  שומר על פוריות האדם, על בריאות העור, מאריך את חיי התאים ומטיב עם מצב הרוח.

למרות שבננות מהוות ממש מאגר של אנטיאוקסידנטים, מותר לאנשים שצורכים תרופות מדללי דם לאכול אותן.

בנות מכילות הרבה קליום – מינרל חשוב במיוחד לפעילות של שרירים, לב, כבד ומוח, לבריאות העצמות והשיניים וכן למשק המים והאלקטרוליטים. לכן בננות מפיגות תחושות של עייפות, חולשה וכאבי שרירים, מאזנות את לחץ הדם, מסירות שקיות מתחת לעיניים, מחזקות את שריר הלב. אכילת בננות מומלצת לאנשים שעורם מתקלף, שסובלים מהתכווצויות של שרירי הרגליים בלילה, לאנשים שמעוניינים לגדל שיער, לאזן את רמות הכולסטרול בדם, לחזק את המערכת החיסונית, לשפר את איכות השינה או להגדיל את מסת השריר בגוף. בננות מומלצות גם לבעלי תסמינים של עייפות, עצבנות או נטיות דכאוניות.

האפדרין הנמצא בבננות משפר את יכולות האדם. לכן בננות מומלצות גם לאנשים שרוצים להיות יותר פעילים מבחינה פיזית ולאנשים שרוצים לגלות יכולות קוגניטיביות יותר גבוהות.

מחקר נורבגי גילה שאכילת בננות על בסיס יום-יומי יכולה למנוע התפתחות לחץ דם גבוה.

בננות מיטיבות גם עם אנשים שסובלים מצרבת, ממחלות כבד, כליות, כיס מרה ודרכי מרה.

אכילה יום-יומית של בננות גורמת לשמירה על מצב רוח חיובי יציב. לכן בננות מומלצות לאנשים בעלי מצבי רוח משתנים.

אכילת בננה אחת בכל יום תעזור מאד לנשים שסובלות מתסמונת טרום-וסתית.

אכילת בננות מומלצת גם לפני ואחרי פעילות גופנית מאומצת.

בננות משקיטות מאד את הרעב ועם זאת בננות ללא קליפות מכילות רק 65- 90 קלוריות ל-100 גר'.  לכן, טוב לשלב בננות בתפריט לאנשים שרוצים לרזות או לשמור על משקל הקיים.

בננות לא מכילות אלרגנים. זו תכונה חשובה מאד בזמנינו, כשכמות הולכת וגדלה של אנשים סובלת מאלרגיות שונות. זה גם הופך את הבננות לפרי הראשון שמוסיפים לתינוק מעבר להנקה.

למי אסור או לא מומלץ לאכול בננות?

  • לאנשים עם קרישיות דם גבוהה מכל סיבה שהיא.
  • לאחר אוטם שריר הלב, שבץ, טרומבופלביטיס.
  • מומלץ להגביל את צריכת הבננות לאנשים חולי סכרת, בעלי עודף משקל ולאנשים הסובלים מטחורים.
  • לא מומלץ לאכול בננות לפני השינה, כי בלילה הם עלולים לגרום לתהליכי תסיסה במעיים.
  • לא מומלץ לאכול בננות יחד עם כרוב כבוש ולא יחד עם חלב ו/או מוצריו.
  • לא מומלץ לאכול בננות לא בשלות: מערכת העיכול שלנו לא ערוכה לעיכולן והן יכולות לגרום לנפיחות בבטן, גזים ואף לכאבי בטן.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מחליף פניה לאבחון, ייעוץ וטיפול מקצועי.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בנטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, טיפולים אנרגטים. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון הריון ולידה. http://www.yaelclinic.co.il