מועצת הרבנות הראשית
מועצת הרבנות הראשיתחזקי עזרא

דובר הרבנות הראשית לישראל, זיו מאור, הסביר בשיחה עם ערוץ 7 את הסיבה למכתב שנשלח לבעלי עסקים בחיפה בו הובהר כי מי שבעסק שלו יחגגו חג המולד תישלל ממנו תעודת הכשרות.

בתחילת דבריו הבהיר מאור, כי החוק אוסר על הרבנות הראשית לישראל לשלול  את תעודת הכשרות מכל טעם שאינו נוגע לכשרות המזון "והרבנות מקפידה לציית לחוק".

"אחת הנגזרות של חוק זה", הסביר מאור, "שאם נוצר איסור הלכתי המונע מהמשגיח להיות נוכח במקום העבודה לא תינתן לעסק תעודת כשרות. זו הסיבה שבתי עסק הפתוחים בשבת מנועים לקבל תעודת כשרות".

בהקשר למכתב שנשלח בחיפה ציין דובר הרבנות כי כידוע יש איסור הלכתי ליהודי להיות במקום בו יש עבודה זרה, "וכדי שלא נחטא לחוק ולתפקיד שלנו, שהוא לשמור על כשרות המזון, אנחנו רוצים לערוך בדיקה ולהבחין בין סממני החג שהם פולקלור בלבד - דבר שלא אוסר על שהייה במקום, לבין סממני החג הקשורים ללב הדת הנוצרית ומהוים פולחן עבודה זרה ומביא למצב שהמשגיח לא יכול להיות במקום - ואז נשללת תעודת הכשרות".

מאור סיפר כי במסגרת ישיבה של מועצת הרבנות הראשית לישראל, שנקבעה מבעוד מועד, התווסף גם נושא הכשרות בחג המולד לדיון של המועצה והיא תחליט מה מסממני החג הוא בגדר עבודה זרה ומה שלא ייכנס לתוך גדר זה - לא ימנע מבעל העסק קבלת תעודת כשרות.