בר מצווה לניצולי השואה
בר מצווה לניצולי השואההקרן למורשת הכותל המערבי

טקסי בר מצווה לקבוצות של 50 חתני מצווה – ניצולי שואה מרמת גן, תל אביב פסגת זאב ומעלות תרשיחא התקיימו השבוע ברחבת הכותל המערבי ביוזמת ה"קרן למורשת הכותל המערבי".

חגיגות בר המצווה לניצולי שואה, הן יוזמה חדשנית של "הקרן למורשת הכותל המערבי" ועיריות שונות ברחבי הארץ. מהלך זה נועד לרכז קבוצות של קשישים שעברו את מוראות השואה בגיל בר המצווה, ולחגוג להם באיחור ברחבת הכותל המערבי את חגיגת הבר מצווה .

הטקס התקיים באיחור של עשרות שנים, כיון שלמבוגרים אלו לא הייתה הזכות לקבל עליהם עול תורה ומצוות כראוי בעת היותם במחנות ההשמדה.

במעמד המרגש כרכו הניצולים את רצועות התפילין על זרועם – חקוקת הספרות. הם חלקו את סיפורי הזוועה שחוו בשנים הקשות, ולאחר מכן ירדו לרחבת התפילה, כאשר מלווים אותם עשרות נערים חוגגים, חיילים ומתנדבים אשר נרתמו לאירוע המיוחד.

רב הכותל, הרה"ג שמואל רבינוביץ, ציין בדבריו כי "מאורע זה מצביע על הקשר העמוק של עם הנצח אל מורשתו בכל עת ובכל זמן, יהיה אשר יהיה. מחובתנו לזכור ימות עולם ולהעבירם לדורות הבאים".

עוד אמר הרב שזהו אחד מהאירועים המרגשים בתפקידו, ו"אחד מהאירועים המיוחדים שיחקקו בתולדות הכותל המערבי. האור והחושך כאן בערבוביה, אך התקווה היא מוחלטת. ופה יש עדות מוחשית לנצחיות העם היהודי".

ראש עיריית רמת גן, מר צבי בר, נשא דברים בפני האורחים, שיבח את אנשי הקרן למורשת הכותל המערבי על היוזמה ואמר כי "על כל עירייה מוטלת החובה לדאוג לאזרחיה הוותיקים ולקיים אירוע כמעין זה".

במהלך האירוע סיפרו כל הניצולים את סיפורי חייהם המרגשים והמצמררים, והביעו את התרגשותם מהמעמד כשהם דומעים.

האירוע הותיר על הנוכחים את חותמו וסימל את הנקמה בצורר הנאצי בדמות השיבה אל מסורת ישראל והוכחה כי "לעולם לא מאוחר מדי". כל הניצולים הביעו את תחושתם  כי לא רק הם חוגגים אלא אתם מיליון וחצי ילדים שנהרגו בשואה ולא זכו להגיע לגיל המצוות.

לקרן למורשת הכותל המערבי זהו האירוע השביעי בסדרת אירועים שבהם יחגגו שרידי דור השואה שנותרו בחיים ולא זכו לחגוג בר מצוה בגיל המצוות כמו כל ילד יהודי.