ידלין בנאומו
ידלין בנאומואוניברסיטת חיפה

"אם הייתי מ תבקש היום לעמוד מול הקבינט ולהעריך את הסבירות למלחמה בשנת 2013 הייתי אומר שכנראה לא יפתחו נגדנו במלחמה", כך אמר ראש אמ"ן לשעבר האלוף (מיל.) עמוס ידלין בסמינר של המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה.

לדבריו של האלוף (מיל.) ידלין, ההרתעה הישראלית חזקה מאוד והיא גורמת לכך שהחיזבאללה לא ירה כדור אחד לעבר ישראל מאז סוף מלחמת לבנון השנייה וגם מדינות כמו סוריה ואיראן מורתעות מלפתוח במערכה מול ישראל. "ישראל עומדת להתמודד בשנת 2013 עם איום אסטרטגי לא פחות חשוב מאיום של רקטות וטילים, האיום על הלגיטימיות שלנו בעולם ועל כך שמנסים להפוך אותנו למדינה 'מצורעת'", אמר.

האלוף (מיל.) ידלין הקדיש חלק ניכר מדבריו לאיום האיראני ואמר שלמרות שנראה שהנושא ירד בפתאומיות מסדר היום, הוא מעריך שהוא יחזור וימשיך להוביל את סדר היום הביטחוני במהלך 2013. "ברגע שלאיראן יהיה נשק גרעיני היא הופכת לאיום קיומי על מדינת ישראל. ברגע שהאיראנים יחליטו לעשות את הצעד האחרון בדרך לפצצה, זה ייקח להם בין 4-6 חודשים להגיע לפצצה גרעינית", אמר.

"ארצות הברית היא עדיין המעצמה הגדולה והחזקה בעולם ואם לא נעבוד קשה כדי להרחיק אותם מעלינו, נוכל לעשות דברים משותפים רבים בנושא האיראני", אמר והוסיף כי בנושאים המהותיים, ובעיקר בהצהרה הפומבית של נשיא ארצות הברית ברק אובאמה כי ארצות הברית לא תסכים לאיראן גרעינית, ישראל וארצות הברית רואות עין בעין. הבעיה בין ישראל לארצות הברית, לדבריו, היא בעיית אמון: חלקה היא מובנית – במקרים רבים פוליטיקאים לא תמיד מבצעים אחרי הבחירות את מה שהבטיחו לפני הבחירות ולכן יש קושי לקבל הצהרות בנושא כל כך קריטי – וחלקה קשורה ליחסים הבינאישיים של השחקנים הספציפיים.

האלוף (מיל.) ידלין התייחס גם ליחסים בין ישראל והפלסטינים ואמר כי בסופו של דבר, הסכם השלום האפשרי היחיד הוא הסכם השלום במתווה קלינטון, שבו כל צד עושה וויתורים בתמורה לוויתורים של הצד השני. לדבריו, לשם כך על ישראל לקבל את משוואת שתי מדינות לשני עמים ולקחת בחשבון שלפחות חלקים ממזרח ירושלים יעברו לצד הפלסטיני, כשהפלסטינים צריכים לוותר על זכות השיבה ולהכריז על סוף הסכסוך. "הפלסטינים לא יכולים לבצע שני וויתורים אלה ולכן הם בחרו באסטרטגיה מתוחכמת: לקבל מהעולם את הוויתורים הישראלים מבלי לבצע שום וויתורים משל עצמם. לכן, אם אנחנו רוצים להגיע למדינה יהודית, דמוקרטית בטוחה ולגיטימית עלינו לקחת אחריות על גורלנו ולעצב את עתידנו בצורה חד צדדית. הצעד הראשון חייב להיות הצגת מתווה מדיני שקרוב למתווה קלינטון, אותו אני מעריך שהפלסטינים ידחו, למרות שאשמח לטעות בהערכה זו", אמר.

לדבריו, ברגע שהפלסטינים ידחו את המתווה מוצע, על ישראל לפעול בהתאם לאינטרסים שלה. "ההחלטות לצאת מלבנון ומעזה היו נכונות, אולם בוצעו בצורה שגוייה ולכן יש צורך לסגת מיהודה ושומרון תוך למידת הלקחים", אמר. לתפיסתו, השגיאה הראשונה הייתה השארת ציר פילדלפי פרוץ למנהרות והברחות ולכן הלקח הוא להשאיר את בקעת הירדן בידינו. השגיאה השנייה הייתה לסגת עד הסנטימטר האחרון, "חשבנו שנקבל בעקבות כך לגיטימציה בעולם, אולם לא קיבלנו כלום. לכן צריך לסגת באופן כללי לקווי גדר ההפרדה", אמר. השגיאה השלישית הייתה האופי החד-צדדי של הנסיגה. "הנסיגה צריכה להיות בתיאום לא עם ארצות הברית ועם אירופה. כך נוכל לקבל לגיטימציה וסיוע בינלאומי", סיכם.

יצוין כי הסמינר בהשתתפותו של האלוף (מיל.) ידלין החל בטקס השנתי להענקת מלגה לסטודנט מצטיין על שם ניר רגב ז"ל, תלמיד בית הספר למדעי המדינה והחוג לכלכלה של אוניברסיטת חיפה שנרצח בפיגוע במסעדת מקסים. המלגה מוענקת בכל שנה לסטודנט מצטיין שהיה לוחם ומשרת שירות פעיל במילואים מאחד החוגים בהם למד רגב ז"ל, כשהשנה קיבל את המלגה הסטודנט אלון ששון. "אנחנו גאים לחלוק איתכם את ערכי הנתינה יחד עם המצוינות האקדמית", אמר נשיא אוניברסיטת חיפה עמוס שפירא לבני משפחת רגב שהעניקו את המלגה.