איך הפך הילד השקט והביישן לטייס?

הרב ישראל שירן מספר על י', תלמיד כיתה ג' ביישן, מופנם וסגור שבתוך שנת לימוד מאהבה הפך פורח. בשבוע שעבר קיבל כנפי טייס.

שמעון כהן , י"ז בטבת תשע"ג

תואר ראשון וכנפי טיסה
תואר ראשון וכנפי טיסה
צילום: פלאש 90

אם נדמה לכולנו שכדי לזהות טייס בחיל האוויר עוד כשהוא ילד צריך לחפש את הגבוה, השרירן, הפעיל, היוזם ובונה הטיסנים מגיל גן חובה, נכונה לנו הפתעה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב ישראל שירן, מחנכו בכיתה ג' של י', אחד ממסיימי קורס הטייס האחרון, והוא מספר לנו על דמות אחרת לחלוטין של ילד. שיחה למחנכים, מורים ולהורים...

הרב שירן מספר על י' שהיה ילד חלש, מופנם ושקט, כזה שלא דיבר עם חברים וחשש להתבטא בכל פורום, מאותם ילדים "נשכחים" שנותרים לעיתים בקרן זווית. הוא עצמו, לעומת זאת, כמחנך הכיתה מאמין ביכולת הגלומה בכל תלמיד גם אם כדי לגלות את היכולת הזו יש צורך לעמול בקילוף המעטה החיצוני ולנבור באישיותו של הילד.

מתוך גישה זו החליט הרב שירן שלא לתת לי' הקטן להיעלם בכיתה, "בתפיסה שלי כל ילד הוא כמו הבן שלי ולכן חשבתי שלא יתכן שלא אוציא ממנו את המיטב", הוא מספר ומתאר כיצד במה שהוא מגדיר כ"אהבת אמת" מצא מסילות לליבו של הילד ובתוך שנה "לאט לאט כמו פרח שנפתח ומוציא מעצמו, הוא השתתף, הזמין חברים והוציא את הציונים הטובים ביותר".

מוסיף הרב שירן ומספר כי הוא עצמו לא היה מודע לתפנית הדרמטית שהתחוללה בליבו של הילד על אף שראה כיצד תלמיד דומן הולך ונפתח לנגד עיניו, אך בסוף שנת הלימודים הבין את גודל השינוי שחל בילד. היה זה בעקבות מכתב שקיבל מהוריו של י' שתיארו בפניו את השינוי מילד שמעולם לא הוזמן לחברים ומעולם לא הזמין חברים לילד אקטיבי שנבחר לוועד כיתה, ילד חברותי שציוניו מובילים.

ביום שישי האחרון, לאחר טקס ענידת כנפיים, שוחח הרב שירן עם הוריו של י' שהחזירו אותו מיד לימים ההם, בכיתה ג'. הרב שירן מספר על טרגדיה שהתרחשה במשפחתו של י' כאשר אחותו נפטרה. היה זה כעשור לאחר אותה שנה בכיתה ג' ובכל זאת נוצר עימו קשר שבו  התבקש להגיע להלוויה ולהיות ליד י' שכן רק הוא יוכל לדבר איתו.

במשך ההלוויה והשבעה שלאחריה ליווה הרב שירן את י' ומשפחתו, שמע על כך שהוא התקבל לקורס טייס ושמח על כך, וכשאמו אמרה לו ש"אם הוא יעבור את הקורס זה יהיה בזכותך", אמר לה שאינו מקבל את ה'אם' שבדבריו, ומבחינתו אין ספק ש-י' יעבור את הקורס.

ולשאלת השאלות – איך נוצרת אהבת אמת שכזו בין מחנך לתלמיד, אהבה שמוציאה מתוכו את היכולות הגלומות בו – משיב הרב שירן ואומר כי המוטו העיקרי הוא האמונה בילד. הוא משוכנע שרוב מוחלט של המורים אוהבים את תלמידיהם, אך עם זה לא פעם נשמע תלמיד שקובע כי מורה מסוים לא אוהב אותו. לטעמו כשאלו דברי התלמיד על המורה לבחון כיצד ומדוע חושב הילד כך. לדבריו אהבת התלמיד אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם העברת ביקורת על מעשיו אלא עם בנייה וחיזוקים.

הרב שירן מספר שהוא עצמו נוהג לתת לתלמידיו בתחילת שנה מבחן שבראשו רשום שם התלמיד והציון 100, כעת על התלמיד לשמור את הציון שקיבל, מלמעלה. בכך הוא מבטא את האמון המלא שלו בכוחותיו של התלמיד ויכולותיו.