חקר תאי הגזע והמוח
חקר תאי הגזע והמוחפלאש 90

כנס העוסק בנושא 'השתלות מהחי על פי ההלכה' מתקיים הערב (שלישי) במכללה האקדמית הצפת.

בראיון לערוץ 7 לקראת הכנס סיפר ראש בית המדרש במכללה וראש בית הדין לגיור בחיפה, הרב בניהו ברונר, כי מטרת הכנס היא לחשוף את הסטודנטים לנושאים ההלכתיים הקשורים להשתלת איברים, "נראה את הבעיות ואת הנושאים שפוסקי ההלכה דנים בהם, את השיקולים לכאן ולכאן ובסופו של דבר ניתן הנחיות מעשיות".

הרב ברונר סיפר כי הוא חתם על כרטיס 'בלבבי' המקביל לכרטיס אד"י ומיועד לשומרי התורה, "מדובר בהסכמה להשתלה גם במקרים המסובכים שיש לקחת את האיברים בשעה שהאדם מחד נחשב למת ומאידך עדיין ניתן להוציא  את האיבריים החיוניים".

"מותר לחתום על כרטיס 'בלבבי'", קובע הרב ברונר, "כי שם יש רבנים רופאים שמוודאים שהמוות אכן הוא סופי, אך גם מי שחתם על כרטיס אד"י לא ברור שהוא עשה איסור אלא ששם יש פחות אמון שהעבודה נעשתה כראוי".

מחלוקות רבות קיימות אודות הנקודה אשר בה נחשב האדם, מבחינה הלכתית, למת והרב ברונר קובע כי ההגדרה היא מוות מוחי, "מכיוון שניתן לאתר בוודאות מתי המח הגיע לשלב 'אל חזור', מותר לקחת ממנו איברים".

הרב ברונר סיפר כי הרב אברהם שפירא זצ"ל אמר לו כי "אם ה' הוריד את החכמה הזו לעולם - שניתן להציל נפשות בצורה ודאית על ידי השתלות, ודאי שגם בהלכה צריכה להיות דרך שיהיה מותר".