למנוע הגבלת חשבון
למנוע הגבלת חשבוןצילום: פלאש 90

משרד התמ"ת מנע מחברת מועדון נופש וספורט ברעות סיוע במסגרת מסלול סיוע להפחתת פליטות גזי חממה בגין הרשעה על חוקי עבודה, כך מסר מאיר דוד, סגן מנהל אגף האכיפה במשרד התמ"ת.

החברה פנתה למרכז השקעות במשרד התמ"ת בראשית נובמבר 2012 וביקשה סיוע כספי במסגרת מסלול הפחתת פליטות גזי חממה (מסלול המופעל במשותף ע"י מרכז ההשקעות והמשרד להגנת הסביבה).

פחות משנה טרם בקשתה, בנובמבר 2011, הורשעה החברה בבית הדין האזורי לעבודה בעבירה על סעיפים 9+ 14 לחוק עבודת נשים, פיטורי עובדת בהריון בניגוד לחוק עבודת נשים. 

בהתאם להוראות מסלול הסיוע להפחתת פליטות גזי חממה, המליץ מרכז ההשקעות לוועדת ההקצאה לפסול את בקשת החברה על הסף בשל אי עמידתה בהוראת מנכ"ל "התניית סיוע בקיום אחריות חברתית" מיום 14.6.2010, עקב הרשעתה בעבירה על חוקי עבודה, ובהתאם להמלצה זו, הבקשה נדחתה.

משרד התמ"ת מפעיל מגוון כלים ומסלולים לסיוע אשר כלליהם נקבעים בהוראות מנכ"ל שונות. כמו-כן, משמש המשרד כרגולאטור בתחומים שונים של האחריות החברתית, ביניהם בתחום זכויות העובדים ובתחום אתיקה בניהול. יצוין כי בחודש יוני האחרון נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה, במטרה לשפר ולייעל את אכיפתם של חוקי העבודה. במסגרת החוק יוטלו על מעבידים מפרים עיצומים כספיים גבוהים הנעים בין 5.000- 35.000 לכל הפרה.

חוקי העבודה בישראל הינם חוקי מגן הבאים להגן על שכרם ותנאי העסקתם של כלל  העובדים במשק . על חוקי העבודה לא ניתן להתנות ולמעסיקים אין זכות לגרוע מכל זכות המוקנות לעובדים מתוקף חוקי  העבודה . מינהל הסדרה ואכיפה במשרד התמ"ת אמון על אכיפת 20 חוקי עבודה ובנוסף על  צווי ההרחבה לפנסיה.

הוראת מנכ"ל מיום 14.6.2010 קובעת כי מתן סיוע ע"י המשרד בהתאם להוראות מנכ"ל ייעודיות יותנה בכך שמבקש הסיוע אינו מפר הפרות בוטות בתחומים של האחריות החברתית. אי-לכך,  יותנה הסיוע בכך  שהמבקש  או בעל שליטה בו לא הורשע  ולא נקנס  בגין עבירות מסוימות בתחום דיני העבודה, לא הורשע  בעבירות מרמה ושוחד לפי חוק העונשין או בעבירות שונות לפי חוק עובדים זרים וכי הוא מתחייב לשמור על זכויות עובדיו בתקופת הסיוע, הכול כמפורט  באותה הוראה.

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, ציין כי: "ההוראה הינה פרי עבודת מטה ארוכה ויסודית, שנועדה לאזן בין הצורך לקדם את המגזר העסקי ואת התעסוקה בו באמצעות כלי הסיוע של המשרד, לבין האחריות של המשרד בתחום האכיפה. הנוסחה שנמצאה אינה מוסיפה חסם בירוקראטי לטיפול בבקשות הסיוע ובנוסף, מסננת רק מפרים בוטים שאין צידוק לתמוך בהם כספית. ההוראה לא הוחלה רטרואקטיבית והיו לחברות שנפסלו כל הכלים בכדי שלא להגיע למצב זה".