בני גנץ
בני גנץדובר צה"ל

פורום הפיקוד המבצעי הבכיר של צה"ל קיים היום (שני) תחקיר המטכ"לי על מבצע 'עמוד ענן'.

בפתח התחקיר התייחס הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, לדו"ח מבקר המדינה על פרשת 'הרפז'.

"מדובר ביום עצוב לצה"ל, למדינת ישראל, לאזרחים ולכל מי שמצוי בסביבת הפרשה", פתח גנץ את דבריו, "אני לא מתכוון לשפוט בין הצדדים המעורבים בדו"ח הזה ואני אטפל בחלקת האלוקים שלי בצה"ל שאיננה קטנה בכלל".

"נחצו קווים ונעשו צעדים פסולים בהיבטים תפקודיים, ערכיים ואתיים. לעיתים נוצלה שררה פיקודית ביחס לאנשים אחרים על-ידי שימוש במידע כזה או אחר. לעיתים נעשתה פעולה טובה ונאמנה אך חוצה קווים שאסור לחצות. אני לא יכול לקבל התנהגות שכזו, ככל שאעריך, ואני מאוד מעריך, את האנשים הנוגעים בדבר".

גנץ סיפר כי ראש אגף המודיעין הקודם והנוכחי פעלו זה מכבר, "מרבית הלקחים בעניין זה מאחורינו. מיננו עוד שתי ועדות על מנת להבטיח שאין לנו פרצות נהליות ואחרות בתחומים השונים".

"חיכינו כמעט שנתיים ויש לנו אמת ייחוס, אפשר להמשיך לחקור בה - זה עניין של הגופים שאמונים על כך. מבחינתנו ומבחינתי כצבא יש אמת ייחוס. אני מתכוון לטפל בזה ולעסוק בזה לא יישארו דברים באוויר".

"אני לא חושב שהייתה אי פעם אי הבנה ואני חוזר ומדגיש: אין אי הבנה באשר לבכירות הדרג המדיני על הדרג הצבאי. אנחנו שמחים לדעת שאנחנו צבא של מדינה ולא מדינה של צבא. נמשיך למלא את הנחיות הדרג המדיני בכפוף לחוק - זה המצב היום וזה המצב שימשך בעתיד".

"מבחינתי אנחנו צריכים להמשיך קדימה. אני קבעתי את המושג 'הפגר' ואני אומר לכם, שאני חי בצבא הזה עוד מעט שנתיים כרמטכ״ל ומה שאני מבין זה שהפגר יבש. אם צריך להוציא עוד כמה עצמות ולנקות את החצר- זה מה שנעשה".

הרמטכ"ל הדגיש כי אין לו כוונה להסתכל לאחור, "יש לי כוונה לקבוע ולבסס את ההווה ולכוון את מגמות העתיד. התשתית הערכית של צה״ל מוצקה, עמוקה והיא תמשיך להוות מצפן לפעולה. מה שיש לנו ומי שאנחנו חזק מאירועים מהסוג הזה ומפרשיות כואבות ככל שתהיינה. צה"ל ארגון חזק שיודע להתרומם לאחר תהליכים קשים".

"החברה בישראל מסתכלת עלינו ודורשת מאיתנו להוות דוגמא ומופת ואנחנו נעמוד באתגר המתחייב. אני מאמין שבסופו של דבר נדע לבצע את תפקידנו תוך שאנחנו נמנעים ממנעמי השררה ומהעוצמה שהיא נותנת, ואם אנחנו נזהרים בכבודנו ונמנעים מרכילות שאין לה בסיס אז יש לנו מזור. זה הצבא שאני מפקד עליו".

"אנחנו לא יכולים שלא לעמוד על עמדתנו המקצועית, הארגונית, הפיקודית. מוטלת עלינו ועלי אחריות גבוהה מאוד וזה יבוא רק מהמקום הנקי, החוקי, הנכון, האתי, ממקום של אמונה בכם כמי שמייצגים את הדרג הפיקודי שאיתו אני עובד ואני בטוח ביכולת שלנו להתקדם קדימה.אני אנקוט בצעדים שאני צריך לנקוט כמפקד ואני מצפה מכם לעסוק בנושא".

"מדובר באירוע שאסור לו לחזור בשום פנים ואופן לא במודל שבין דרג מדיני לצבאי ולא במודל שבין דרג צבאי אחד לצבאי אחר. כבוד האדם, הוגנות, קולגיאליות ולויאליות לצד עמידה על עמדתנו - הם נכס צאן הברזל של הארגון".